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본 연구는 청소년의 학교 참여를 향상시키기 위한 프로그램의 개발에 필수적인 요소인 학교 참여에 영향을 미치는 요인의 상대적인 중요도를 청소년의 성별과 교급에 따라 알아보았다. 연구의 피험자는 서울과 경기지역의 중ㆍ고등학생 1,001명이었다. 전체 피험자들을 대상으로 하였을 때, 학교 참여에 영향을 미치는 요인들의 상대적인 중요도는 친구지지, 교사지지, 불안, 자존감, 목표지향성, 지역사회 자원 활용 순으로 나타났다. 구체적으로 중학생의 경우 교사지지가, 고등학생은 친구지지가 제일 중요한 예측 변인이었으며, 남학생의 경우 친구지지가, 여학생의 경우에는 교사지지가 가장 높았다. 이러한 결과는 청소년의 학교 참여 프로그램의 개발에 있어 사회적지지 요인이 핵심적으로 다루어져야하며, 프로그램의 대상에 따라 차별적인 내용으로 구성되어야 한다는 것을 말해준다.


This study was to examine the relative importance of the factors related to school engagement for the development of school engagement program. Indeed, compared to the school engagement of gender and grade level. The subjects in this study were 1,001 middle and high school students in Seoul and Kyunggi-Do area. The school engagement was predicted, in order of importance, by the friend support, teacher support, anxiety, self-esteem, goal orientation, community resource use. In the middle school students, school engagement was predicted, the most of importance, by the teacher support. However, in the high school students, the important factor was friend support. In the case of girls, the important factor was teacher support, but in the case of boys, the important factor was friend support. Of all, the social supports were the most important factors in predicting school engagement. Implications for the development of school engagement program are discussed.