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본 연구의 목적은 자기효능감 이론에 근거하여 표현활동이 중학생의 자기효능감과 대인관계능력의 변화에 어떠한 영향을 미치는지를 검증하는 것이다. 중학생 78명(남: 40명, 여: 38)을 대상으로 실험집단과 통제집단에 각 39명을 배정하여 8주간 표현활동을 실시하였다. 측정도구는 자기효능감 척도와 대인관계변화 척도로서 사전사후검사가 실시되었다. 자료분석은 측정도구에 대한 요인분석과 신뢰성 검증, 평균과 표준편차, t-검증, 반복측정 분산분석이 이루어졌다. 연구 결과는 첫째, 실험집단은 사후시기에 자기효능감의 하위요인 중 과제수준선호를 제외한 자신감과 자기조절효능감이 유의미하게 향상되었다. 둘째, 실험집단은 사후시기에 대인관계능력의 하위요인 중 민감성과 이해성을 제외하고 만족감, 의사소통, 신뢰감, 친근감 및 개방성이 유의미하게 증진되었다. 마지막으로 연구결과가 청소년기 학생들의 자기효능감과 대인관계능력 증진에 시사하는 바에 대해서 논의하는 동시에 자기효능감 척도의 활용, 대인관계능력 증진을 위한 전략 및 추후 연구과제에 대해서 제시하였다.


The purpose of this study was to examine the effects of expressive activity based on self-efficacy theory on self-efficacy and interpersonal relation ability of middle school students. 78 middle school students(boys: 40, girls: 38) were selected from a middle school and were randomly assigned to two groups, an experimental group and a control group. The subjects were participated in the experiments 16 times during a eight weeks and had an examination of a general self-efficacy scale and a interpersonal relationship scale before and after the experiments. Data were analyzed by explorative factor analysis, descriptive statistics, paired t-test, and repeated-measured ANOVA. The results of the study were as follows: First, the experimental group in self-efficacy showed higher scores in self-confidence and self-control efficacy except preference to task level than the control group. Second, the experimental group in interpersonal relationship ability showed higher scores in satisfaction, communication, trustworthiness, affection, sensitivity, and open-heartedness than the control group. These results suggest that the expressive activity can be applied to enhance students' self-efficacy and interpersonal relationship ability through a physical education class in school.