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본 연구에서는 학습자가 수행평가준거를 설정하는데 중심이 되는 학습자 중심의 수행평가준거 설정의 효과를 알아보았다. 연구 대상은 66명의 초등학교 4학년 두 학급 학생으로, 한 학급에는 학습자 중심의 수행평가준거 설정 수업을 실시하고, 다른 한 학급에는 수행평가준거를 교사가 설정하고 이를 사전에 공지하지 않는 일반적인 형태의 수업을 실시하였다. 연구 결과, 자신들이 평가받을 과제에 대하여 학생들이 수행평가준거를 개발하고 이를 토대로 평가를 받는 것은 학생들의 학습동기와 학습몰입, 그리고 학업성취도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 학생들이 수행평가준거를 설정하는 과정은 학생들로 하여금 과제 수행에 관심을 가지고 보다 집중하여 참여할 수 있게 하며, 과제 수행에 몰입할 수 있게 한 것으로 파악된다. 그리고 과제 수행 전이나 과제 수행 동안의 모둠원들과의 토의 과정들이 학생들의 학업성취도에 긍정적인 영향을 미친 것으로 파악된다.


The purpose of this study was to investigate the influence of student-generated criteria for performance assessment on students' motivation, learning flow, and academic achievement in elementary science classes. The subjects of this study were 66 students in two fourth-grade classes. The selected two classes were assigned to an experimental group and a control group. The students took pretest and posttest about learning motivation, learning flow, and academic achievement. In experimental group, the students generated the criteria for performance assessment by themselves. After each students made the criteria, they had discussions with their group members to generated their group's idea. the teacher had a discussion with the leader of each small group in order to generate a common criteria for the class. In control group, teacher generate the criteria for assessment and it was not shared with the students. The results indicated that the experimental group showed significantly higher scores in learning motivation, learning flow, and academic achievement than the control group. The educational implication were discussed.