초록 close

>>본 연구는 교사교육프로그램개발 프로젝트에 의해 2003년도에 개발된 ‘신교육실습제도’ 을 적용하기 위한 연구로서, 광주교대에 적합한 개선 및 실천방안을 모색하는데 그 목적이 있었다. 신교육실습제도는 2004년에 적용연구를 거쳐서 2005년부터서는 전국 교육대학에서 일제히 권장적용되고 있으나 각 대학의 사정에 따라 많은 문제를 야기하고 있다. 따라서 본 연구는 현행 실습제도와 관련된 자료를 분석하여 문제점들을 파악하고, 그러한 문제들을 외국 대학에서는 어떻게 해결하고 있는지 탐색하며, 외국 대학에서 실천하고 있는 방안들을 우리 교육현장에 적용하는 방안을 강구하기 위해 교수, 재학생, 현장교사들의 의견을 수렴하였다.교육대학교 교육실습 관련 문헌을 분석한 결과 첫째, 교육실습 기간이 너무 짧고, 둘째, 교육실습과 대학 강의와의 연계가 이루어지지 않고 있으며, 셋째, 실습지도교사의 질 보장이 되지 않고 있고, 마지막으로 실습생들의 수업실기능력을 검증하기 어렵다는 문제들이 도출되었다. 이들 문제들을 개선하려는 많은 연구와 노력에도 불구하고 개선되지 못한 근본적인 원인은 제한된 교육실습의 틀, 교육실습 지도교수 부재, 부설(대용)초등학교에 의존한 교육실습 지도교사 확보 체제, 교육실습록 활용방안 부재, 본질적인 문제를 다루지 못한 교육실습 개선 노력 등으로 나타났다. 본 연구에서는 이러한 문제들을 해결하기 위한 실천방안으로 외국 대학들이 시행하고 있는 ‘교과교육실습’, ‘교육실습지도교사지정제도’, ‘교육실습포트폴리오제도’ 등을 도입할 것을 제안하였다.


This is a study of implementing the 'NSTS'(New Student Teaching System) which was developed by the project of Teacher Education Program Development in 2003 and re-enforced by the following implementation study of NSTS. Thus, the purposes of the study were to extract vicious cyclical problems from the current GNUE(Gwangnu National University of Education) system of student teaching and to find out strategies for the successful implementation of NSTS. This study analyzed most of documents pertinent to GNUE student teaching system and found out four major obstacles to implement NSTS effectively. These were, first, the duration of field experience is too short; second, there is no connection between student teaching and university courses; third, the quality of cooperating teachers is not guaranteed; and finally it is hard to evaluate student teachers' ability to teach. Even though there have been many studies and effort to solve the problems, the rooted obstacles such as the rigid framework for student teaching, absence of responsible professor, reliance on lab schools to recruit quality cooperating teachers, absence of plan to utilize student teaching journal/log, and the failure dealing with essential problems on student teaching made the effort in vain. This study examined the student teaching practices of foreign colleges of education to figure out how these major problems are treated. As the result of the examination, this study introduces a new practicum for methods courses, a new system of appointing cooperating teachers rather than cooperating school, and student teaching portfolio. The opinion of faculty, senior students, and field teachers graduated recently from the GNUE on introducing these new system were conveyed through surveys. The study suggested strategies to implement such new systems.