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의료산업은 새로운 정책, 치료기법, 관련 기술의 발전뿐만 아니라 인구․사회적 특성변화와 의료시장 개방 등과 같은 환경적 압력에 직면해 있다. 이제 진료품질과 고객만족은 병원조직에 있어 핵심적 관심사가 되었고 더 이상 놀라운 일도 아닌 것이다. 불확실한 상황 속에서 병원조직은 재설계되고 미래를 위하여 자신 스스로를 재정립해야 하는 것이다. 병원조직의 경쟁력은 환자만족에 달려있고 환자만족은 전반적인 병원경영의 지속적 향상운동과 더불어 환자의 입장에서 바라보고 환자의 필요에 부응하는 병원의 책임의식에 달려 있다. 본 연구는 미국과 한국에서 우수한 성과를 기록하고 있는 병원들에 대한 사례조사를 통하여 병원혁신을 위한 전략모델의 과정과 요인을 제시하는데 연구목적이 있다. 연구결과, BPC모델이 병원혁신에 적용할 수 있음을 확인하였고 각각 7개의 병원혁신 대상과 과정요인을 도출하였다(병원혁신 대상 : 리더십, 전략계획, 환자관련, 고객관련, 시장관련, 성과측정, 구성원 관련, 병원혁신 과정 : 전략적 이니셔티브, 학습역량, 문화적 수용성, 정보기술, 지식경영, 조직 네트워크, 변화관리, 과정관리).


The healthcare industry has to cope with environmental pressures such as demographic changes and aging of populations as well as emergence of new policy and treatments and technologies. Not surprisingly, care quality and customer satisfaction constructs are of vital concern for healthcare organizations. In the face of uncertainties, healthcare organizations have to be reprogrammed and renewed, repositioning themselves for the future. Competitiveness among healthcare organizations depends upon patients' satisfaction. Patient's satisfaction is created through a combination of responsiveness to the patient's views and needs, and continuous improvement of the healthcare services, as well as continuous improvement of the overall hospital management. This paper aims to propose the factor and process on innovation strategy model in Korean hospitals by means of studying the cases that implemented best practices(USA : Baptist Hospital Inc, Catholic Health Initiatives, Intermountain Health Care, SSM Health Care, St. Luke's Hospital, KOREA : Gachon University Gil Medical Center, Yonsei University Health System, SEOUL National University Hospital, SAMSUNG Medical Cente, Wooridul Spine Hospital, Ye Network etc) This paper found seven factors and seven processes of hospital innovation(factors of hospital innovation : Leadership, Strategic Planning, Patient- Relevant, Customer-Relevant, Market-Relevant, Measurement of Performance, Employee-Relevant; processes of hospital innovation : Strategic Initiative, Leaning capability, Culture Acceptability, Information Technology, Knowledge Management, Organization Network, Change Management, Process Management). Results of this study indicate that the BPC model is generalizable to innovate the hospitals.