초록 close

>>본 연구는 아동의 사회적 유능감 발달에 있어 어머니와 아버지에 대한 애착의 역할을 알아보고자 하는 목적으로 수행되었다. 이를 위하여 초등학교 5, 6학년 학생 371명을 대상으로 아동용 부모 애착검사와 사회적 유능감 검사를 실시하였으며, 연구문제에 따라 상관분석, 다변량분산분석(MANOVA), 중다회귀분석 방법을 사용하여 통계적 분석을 수행하였다. 연구에서 나타난 주요결과는 다음과 같다: 첫째, 어머니와 아버지에 대한 애착은 아동의 사회적 유능감의 모든 하위 영역과 유의미한 정적 상관이 있으며, 애착 수준이 높은 집단은 낮은 집단에 비하여 사회적 유능감 점수가 유의미하게 높았다. 둘째, 어머니와 아버지에 대한 애착과 사회적 유능감과의 관계에서 아동의 성별에 따른 중재 영향은 없는 것으로 나타났다. 셋째, 아버지에 대한 애착보다는 어머니에 대한 애착이 아동의 사회적 유능감에 더 많은 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 어머니에 대한 애착 수준(2)×아버지에 대한 애착 수준(2)에 따른 4가지 복합애착유형 집단에 따라 사회적 유능감은 유의미한 차이가 있었다. 특히 어머니나 아버지 중 어느 한 사람 또는 두 사람 모두에게 높은 애착을 형성한 아동은 낮은 애착을 형성한 아동보다 높은 수준의 사회적 유능감을 보였다. 끝으로 본 연구의 결과가 갖는 이론적실제적 시사점에 대해 논의하였으며, 본 연구의 제한점과 함께 후속 연구를 위한 제언을 하였다.


This study was conducted to investigate the role of attachment to mother and father in the development of social competence of middle childhood. Three-hundred seventy-one 5th and 6th graders participated in this study. Participant completed Inventory of Parent and Peer Attachment-Revised for Children and Social Competency Scale. Collected data were statistically analyzed using Pearson's correlation analysis, MANOVA and multiple regression analysis. Major findings of this study were as follows: First, attachment to mother and father were significantly positively associated with social competency and group showing higher in the level of attachment to mother and father scored higher in social competency than lower group. Second, no significant gender differences in the relationships between attachment to mother and father and social competency was found. Third, it seemed that social competency was more influenced by attachment to mother than attachment to father. Fourth, there were significant differences in social competency according to four multiple attachment type which is classified by the level of attachment to mother and father. Especially, children who are more attached to mother and(or) father showed higher social competency that one who are less attached to mother and father. Finally, the implications of this study for theory and practice were discussed and recommendations for future research were made with comments on limitations.