초록 close

논술 개념의 다층성과 대입 통합 교과 논술 시험에 관한 비판적 고찰이 논문에서는 대입 논술 시험의 변화 양상을 통해서 혼란스럽게 존재하는 논술 개념의 다층성을 짚어보고, 대학 평가 도구로서의 통합 교과 논술의 문제점을 교육적 측면, 신뢰도의 측면, 타당도의 측면에서 비판적으로 검토하였다. 본고에서 논의된 바를 정리하면 다음과 같다. 첫째, 대학 논술 시험의 변화 양상을 통해서 논술 개념의 다층적인 개념역 안에는 글쓰기로서의 논술, 논리로서의 논술, 통합교과형 논술이 혼재되어 존재하고 있음을 분석하고 논술 개념이 이렇게 다층적 개념역을 가지게 되면서 정작 그 본연의 있어야 할 논술과는 거리가 먼 이형태로 변질되어 왔음을 지적하였다. 아울러 바람직한 논술 교육 및 평가 방향을 정립하기 위한 논술 개념을 새롭게 정의하였다. 둘째, 최근 도입된 대입 평가 도구로서의 통합 교과 논술 시험이 갖는 교육적 문제점으로 논술 평가가 교육 과정과 유기적인 관련성을 갖지 못하고 있다는 점을 지적하였다. 셋째, 신뢰도의 차원에서 통합 교과 논술이 가지고 있는 한계점 및 시행상의 문제점을 지적하고 이에 대한 대안으로 논술 채점을 전담하는 전문적인 평가자를 훈련하는 채점 관리 시스템 구축의 필요성을 지적하였다. 넷째, 통합 교과 논술 시험이 부과하는 과제 유형이 미국의 SAT 논술이나 프랑스 바칼로레아와 같이 역사가 오랜 다른 나라의 논술형 평가에 비해 타당도 측면에서 문제가 될 수 있음을 지적하고 바람직한 과제 제시 방향을 제안하였다.


This article tracks the concept of essay as a mixture of multiple subjects in the context of college entrance examination and analyzes the problems of integrated cross-curricular essay test in the perspectives of education, reliability, and validity. The first part of the article discusses the concept of essay as a mixture of multiple subjects in the context of college entrance examination. Through the retrospective analysis of essay test for college entrance exam, three types of essay test are identified such as essay writing, logical essay writing, integrated cross-curricular essay writing test. The analysis also reveals that the original concept of essay writing has been distorted by changeable college entrance exam policy and redefine the concept of essay writing test in order to guide the desirable writing education and essay test for college exam policy. The second part of the article discusses the problems of recent integrated cross-curricular essay writing test and suggests the desirable alternatives as follows. 1. This article argues that educational problems of integrated cross-curricular essay test is too difficult for high school students , and also essay writing test is not linked with high school curriculum. 2. This study examines the intetrated cross-curricular essay test has serious inter-rater reliability problems and suggests the grading management system based on tester's professional training program. 3. Comparing writing task style of Korean integrated cross-curricular essay test for college entrance exam with SAT essay test(United States) and Baccalaureaut essay test (France), I examine the validity problem of integrated cross-curricular essay test.