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이 연구는 국어 교과서가 국어교육을 위한 자료임과 동시에 언어(국어)로 구성된 자료라는 점에 주목하고, ‘목소리’의 은유를 통해 국어 교과서에 접근하고자 하였다. 쓰여진 텍스트에 적용된 ‘목소리’의 은유는 모호한 면이 있기는 하지만, 실제로 우리가 교과서 속에서 어떤 화자와 그의 일정한 태도를 감지하는 것이 가능하다는 점에서 현실성을 지니고 있다고 할 수 있다. 바흐친의 언어관에 따르면 국어 교과서의 목소리를 탐구한다는 것은 국어 교과서와 관련된 다양한 주체들의 상호관련성 속에서 교과서의 언어에 주목하는 것이다. 이에 따라 국어 교과서의 목소리에 대하여 다음과 같은 연구 내용을 추출하였다. ․국어 교과서의 언어는 다양한 발화 주체들로부터 출현하지만 그들의 관점이 조율되어 상대적으로 안정되고 단일한 목소리 효과를 지닌다. ․국어 교과서 속에 제3의 관점을 개입시키거나 집필 실명제를 실시하는 등의 조치는 ‘단일한 목소리’ 효과를 약화시킬 수 있다. ․국어 교과서는 광범한 실제 독자를 지니고 있으며 그들 중 학습자, 교사, 국어 표현·표기 전문가, 교육 내용 관련 집단 등은 국어 교과서의 의도된 독자이다. ․국어 교과서는 학습자라는 내포 독자의 응답을 공공연하게 기대하면서 학습 과정을 드러낸다. 그런데 여기서 내포 독자인 학습자는 실제 학습자가 아닌 추상화된 학습자 이미지이다. ․학습자 이미지의 추상성을 극복하기 위해서는 교과서의 학습자 연관성을 높이기 위한 학문적 실천이 강화되어야 하는 한편, 교과서의 언어를 절대화하지 않고 실제 학습자와의 의사소통을 활성화하기 위한 계기로 간주하는 교사의 실천이 필요하다.


This article aims to approach Korean textbook through the 'voice' metaphor. It comes from the fact that Korean textbook is a material not only used for Korean language education but also embodied by language. It is somewhat obscure to apply 'voice' metaphor to written text, but it has some reality in that we can perceive a speaker and his/her certain attitude in the textbook. Investigating the voice in Korean textbook means to observe the textbook's language in relation to the interrelation among multiple subjects surrounding it. Korean textbook has various utterance subjects. But their views are coordinated to be read as a relatively stable and simple voice. There have been some attempts to diversify 'single voice' effets, which include admiting third view and disclosing the writers' real name. Korean textbook has multiple audiences(readers). But the implied reader of Korean textbook is student for sure. Textbook exhibits the learning process anticipating student's response overtly. It is problematic that the student as a reader is not real reader(student) but abstracted student image. Practices of both scholars' and instructors' are needed to overcome the abstraction of the student image and promote the student-relatedness of the Korean textbook. Korean textbook is not an independent and absolute presence so it must be understood, researched and evaluated in the phenomenon of Korean language education.