초록 close

학문을 위한 국어교육은 지식의 생산을 가능하게 하고 지식의 소통을 원활히 하는데 기여하는 언어능력의 신장을 목표로 한다. 이것은 국어가 학문의 언어로서 그 역할을 제대로 수행하는 것과 관련이 있다. 근대에 와서 비로소 국어는 학문의 언어로서 자격을 얻었기 때문이다. 지식의 생산 곧 지적 창조에 이르기 위해서는 언어의 생산성과 소통 자질을 활용할 수 있어야 한다. 지적 탐구 대상에 대한 읽기와 해석을 통해 지적 탐구를 진행할 수 있는 단서를 확보한 다음 이 단서를 대상으로 하여 언어로 사유하고, 사유의 과정을 통해 얻은 진전된 결과를 언어로 조직함으로써 지식의 생산은 이루어진다. 이를 언어의 생산성으로 보았다. 또한 언어는 본래 소통의 기능을 갖고 있다. 학문을 하는 사람은 기존의 지식과 소통해야 할 뿐만 아니라 자신의 지적 창조 작업을 타인과 공유하기 위해 소통해야 한다. 또한 그러한 작업 과정에서도 관심을 함께 하는 사람들과 소통할 필요가 있다. 학문 능력 신장을 위한 국어교육은 세 단계로 접근할 수 있으며, 각 단계에서 강조될 점은 다음과 같다. (1) 초중등교육 과정에서 수행될 것으로 사람이 살아가면서 질문하고 답하는 지적 활동을 위한 국어교육 : 근거를 들어 자신의 판단과 주장을 설명할 수 있는 능력의 교육 (2) 고등학교 과정에서 수행될 것으로 학문을 생산하고 소통하는 대학에서의 수학을 위한 국어교육 : 국어로 사고를 정밀하게 하는 교육 (3) 대학의 학부과정에서 수행될 것으로 학문을 직업으로 하려는 사람을 위한 국어교육 : 분과 학문에의 적응과 개념 교육 이상과 같이 학문을 위한 국어교육은 언어를 통한 지적 창조를 가능케 하는 교육으로서 언어를 통한 예술적 창조를 지향하는 문학교육과 함께 재인식될 필요가 있다.


Korean language education for study aims at development of linguistic competence which enables researcher to produce and communicate knowledge. In order to produce knowledge researcher should utilize productivity and communicative nature immanent in language. The process of knowledge production is as follows : After researcher gets clue to proceed with inquiry into subject, he thinks about clue with language, and then he compose result gained through the process of thinking with language. In this way knowledge production can be accomplished. So we can regard linguistic productivity as the base of knowledge production. Also researcher should have a conversation with established knowledge, and communicate with others to hold his intellectual achievement in common. It is necessary for him to discuss subject with other researchers too. There are three stages in Korean language education for development of ability to study. And emphases in each stage are as follows. (1) Stage1-Elementary and secondary education : Korean language education for intellectual activity in the whole course of one's life : emphasis on the development of ability to explain one's insistence and judgment on the basis of experience, reality and logic. (2) Stage2-High school education : Korean language education for learning ability to participate in college training : emphasis on the development of ability to think precisely with language. (3) Stage3-College education : Korean language education for an collegian who will be a scholar by profession :emphasis on conceptual education and the ability to adapt oneself to branch of science. It is necessary to recognize Korean language education for study as the education for ability to produce knowledge and intellect with language.