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본 연구에서는 유제품 대리점의 상대적 효율성을 정량적으로 평가할 수 있는 DEA 모형을 개발하였다. 대리점의 효율성은 제품 공급자의 관점에서 판단하고자 하였으며, DEA 분석을 위하여 투입요소로서는 미수금, 전체세대수, 지원금, 거리 등의 4개를, 그리고 산출요소는 매출액과 매출액증가율의 2개로 설정하였다. 대리점의 효율성 평가를 위하여 유제품 생산업체인 한 회사의 대리점 자료를 수집하여 분석하였으며, input 모형과 output 모형에 대해 전체최적화와 부분최적화의 관점에서 평가하였다. 분석 결과 각 대리점의 상대적 효율성을 정량적으로 도출함과 아울러 비효율적이라 평가된 대리점들의 효율성 개선을 위한 성과목표치를 정량적으로 제시하였다. 또한, 효율성에 의해 대리점들의 성과-비용 관계를 나타낼 수 있는 HE-LI 행렬에 의해 분류함으로써 대리점 관리를 용이하게 할 수 있는 틀을 제시하였다. 한편, 전체세대수, 매출액 규모, 가정구좌수 등의 차이가 대리점의 효율성 차이와 연관이 있는지에 대해 비모수적 검정을 실시하였다. 제시된 방법론은 대리점들에 대한 상대적 효율성 지표를 평가도구로 사용함으로써 대리점의 운영 효율 향상에 기여할 수 있을 것으로 기대된다.


DEA model is developed for evaluating the relative efficiencies of the dairy product agencies. The efficiencies are calculated from the agency's point of view. Four inputs and two outputs are determined based on the cost and benefit components, relatively. The inputs are outstanding amount, total number of households, financial aids from the producer, and distance from the plant to the agent. Also, the outputs are total sales and rate of sales increase. Data from the 355 agencies of the dairy product company are gathered and the relative efficiencies are evaluated using the input and output model, respectively. As a result of the analysis, the efficiency of each agency is evaluated and the projection to the efficient agency is suggested for the inefficient agency to be effective. Also, each agency is classified into the four groups depending on the cost and efficiency, such as LE(less productive and efficient) and HI(high productive and inefficient) groups. Moreover, the non-parametric analyses are performed to test the hypothesis that the efficiencies between two groups are the same depending on the ages of the agent, total number of households, and number of family accounts.