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본 연구에서는 인터넷 기업을 대상으로 DEA(Data Envelopment Analysis) 모형을 이용하여 다음과 같이 체계적인 효율성 평가를 수행하고자 한다. 먼저 DEA 모형을 이용하여 인터넷 기업의 효율성을 측정하고 이들을 효율적인 집단과 비효율적인 집단으로 분류한다. 둘째, 비효율적인 집단의 투입 및 산출요소에 대한 효율성 목표치를 제공하고 비효율성의 원인을 파악하여 투입 및 산출구조 측면에서 효율적인 집단을 벤치마킹할 수 있는 정보를 제공한다. 셋째, 효율적인 집단과 비효율적인 집단으로 구분하는 이분법적인 분류정보만을 제공하는 DEA 모형의 단점을 보완하여 전체 의사결정단위의 효율성 순위를 비교할 수 있도록 초효율성(super-efficiency) 모형을 이용하여 순위정보를 제공한다. 넷째, 판매하는 제품의 특성에 따라 인터넷 기업을 물리적 그룹과 디지털 그룹으로 분류하고 그룹 간 효율성의 차이와 원인을 파악한다. 마지막으로 투입 및 산출변수의 상관관계에 따라 모형을 재설정하여 효율성을 평가하여 처음 설정한 모형과 비교하는 민감도분석을 수행한다.


In this paper, we use Data Envelopment Analysis(DEA) model to measure the relative efficiency of 43 internet companies in Korea. First, we classify 43 internet companies into two groups, efficient and inefficient group, based on the efficiency score obtained from DEA model. Second, we perform the scale efficiency analysis and the reference set analysis to figure out what causes inefficiency and to provide the desirable value for the efficiency score at which each inefficient internet companies become efficient. Third, we classify internet firms into two groups, physical and digital group, based on the characteristics of products sold, and then conduct an analysis to see if there are some differences between the efficiency of two groups. Finally, we verify the validity of our DEA model through the model respecification.