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본 연구는 미용실을 이용하는 소비자를 대상으로 서비스품질이 고객 만족과 고객 재방문에 어떠한 영향을 미치는지 살펴봄으로써 효과적인 마케팅 전략의 수립에 목적이 있다. 연구 결과에서, 첫째는 미용실 서비스품질을 요인별로 분석하여 고객 만족에 미치는 영향을 알아본 결과 인적 서비스 요인에서는 미용기술 수준, 물적 서비스 요인에서는 시술과 관련된 미용기기나 제품, 부가 서비스 요인에서는 전반적으로 고객만족에 중요한 요인으로 나타났다. 둘째는 서비스품질을 요인별로 분석하여 고객 재방문에 미치는 영향을 알아본 결과 인적 요인에서는 미용기술 수준과 시술 시간, 물적 요인에서는 내부 인테리어와 미용실내 쾌적한 환경, 부가 서비스 요인에서는 전반적으로 고객 재방문에 중요한 요인으로 나타났다. 그리고 셋째로 서비스품질 요인에 따른 고객 만족과 고객 재방문을 비교 분석하여 본 결과 모든 요인이 상관관계가 높게 나타났는데 서비스품질 중 인적 서비스품질이 고객 만족에 가장 큰 영향을 미치며, 나아가 이렇게 형성된 고객 만족이 고객 재방문에 영향을 미치는 것으로 나타났다.


This study has a purpose to establish effective marketing operation by examining whether quality of service exerts customers satisfaction and effects on customer visits in hair beauty salon.As the results of analyses in this study, there have come out that beauty art technology level in human service factor, hair beauty art device or product connected with surgical operation in physical service factor, and all items in additional service factor were important to the customer satisfaction. Second, beauty art technology level and in surgical operation time, physical factor inside interior and beauty art indoor agreeable environment, wealth was expose for important factor in customer revisit generally for service factor for human factor. Finally, as results of comparison between customers satisfaction and customer revisit by service quality factors in hair beauty salon, all factors were highly connected, and especially human service factor were mostly affected to the customer satisfaction. Also this was highly affected to the customer revisit.