초록 close

본 연구는 유아가 지니고 있는 과학적 개념의 연령별 차이에 대한 양적 분석과, 유아의 과학적 오개념 반응을 범주화하여 이를 분석하는데 연구의 목적이 있다. 연구를 위해 10개소의 유아교육기관에 재원중인 만3, 4, 5세 유아 150명을 대상으로 과학개념을 검사하였으며, 연령에 따른 개념 형성의 변화추이와 오개념의 유형을 범주화하여 분석하였다. 각 문항에서 나타난 유아들의 응답에 대한 오개념 반응을 분석한 결과 각 문항에서 나타나는 유아들의 오개념 반응들은 밖으로 드러나는 현상을 관찰한 결과로 형성하였거나 피상적인 인과관계의 수준을 벗어나지 못하고 있는 것으로 나타났다. 따라서 유아에 대한 과학적 개념 변화를 위한 적극적인 교육이 필요하며, 이를 위한 과학적 개념변화 교수 모형의 개발이 요구된다고 하겠다.


The purpose of this study is the analyze the scientific misconception in young children. Although young children are have the misconception about scientific events and this misconceptions are have an effect on the next science learning. To achieve the purpose, 150 children attending the nursery school in Gyeon-nam area were selected and the children participated in 18 items of the scientific questionnaire. According to the results of this study, young children have a misconception in each items that is constituted to observations on the present situations and superficial ideas on the science conceptions. Therefore, from the findings of this study, it is necessary that scientific education for conceptual change and developing appropriate training methods and teaching models.