초록 close

지난 수십년간 한국 주거문화의 정체성이 지속적으로 거론되어 왔으며, 최근 건설업체에서는 전통주택을 기반으로 한 한국성 표현을 주택개발의 전략적 개념으로 사용해 왔다. 그러나 전통의 현대화에 대한 그 열망만 컸을 뿐, 아직도 구체적인 해결책을 찾지 못하고 있는 것이 현실이다. 본 연구는 이러한 배경에서, 전통을 현대화하는데 더 구체적으로 다가가기 위해, 소비자에게 선호되는 전통주택 특성을 파악하고자 하였다. 전통주택 특성으로는 전통주택이 지니고 있는 주요 개념적 특성과 구체적으로 표현된 사례를 포함하였다. 그 결과, 전통주택 특성 중 자연 친화성이 가장 선호되었고, 시각적 개방성과 인간중심성이 그 뒤를 따랐다. 자연 친화성의 경우 그 구체적인 사례로는, 목재나 황토 같은 건강을 위한 자연재료의 활용 사례가 가장 선호되었고, 시각적 개방성의 경우, 전후면 발코니 연계를 통한 개방적 통로공간의 구성 사례가, 인간중심성의 경우, 인체치수 기준의 공간 크기 산정 사례가 선호되었다. 선호되는 전통주택 특성은 성별, 연령, 가족형태, 가계소득, 주택규모에 따라 다르게 나타났으며, 이러한 결과는 건설업체가 한국형 아파트를 계획할 때, 구체적인 소비자 대상에 따라 선호하는 특성을 개발하는데 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.


The identity of Korean housing culture has been the subject of discussion in the past several decades. Recently construction company is using the expression of Korean Identity based on traditional housing as a strategic concept. There, however, has yet been found a concrete solution despite the ambitions intent to modernize Korean tradition. In this circumstances, this research was intended to understand the characteristics of traditional housing preferred by consumers, in order to embody the scheme in which Korean tradition can be modernized. The main conceptual characteristics and concrete examples were included in the characteristics of traditional housing. In result, Environment-Friendliness, Visual Openness, Human-Centeredness have been turned out to be the most preferred attributes amongst the major concept characteristics of traditional housing. In concrete case of Environment-Friendliness, the use of healthy natural materials such as timber or yellow mud was preferred the most. Consumers were also especially fond of open passage through connecting front and back balcony as for Visual Openness, and spaces created based on human body measurements regarding Human-Centeredness. The favored characteristics of traditional housing varied by gender, age, family type, income, and scale of residence. The result of this research will be useful for housing construction company in planning Korean style apartments and also exploring preferred qualities according to the type of consumer.