초록 close

朝鮮 開國初의 佛敎政策은 과도한 불교팽창으로 인해 시행된 麗末의 抑佛策을 답습한 경향이 짙다. 太祖代의 불교정책은 儒臣들이 주장한 강경한 억불책보다는 사회문제를 야기하는 佛敎界의 폐단을 막으려는 입장이었다. 태조6년 7월의 전국사원에 대한 통제책은 사원을 둘러싸고 벌어지는 각종의 폐해를 근절시키고자 한 조치로서 太宗代, 世宗初에 寺院施策의 토대가 되었다. 定宗代의 불교정책 또한 태조대와 유사하게 불교계가 끼치고 있는 여러 가지 사회문제를 근절하고자 했다. 朝鮮開國 후에도 고려조의 불교가 계승되어 간 사실은 麗末을 대표하는 사원인 演福寺, 檜巖寺, 敬天寺, 廣明寺 등이 새 王室의 보호를 받으며 중요한 역할을 수행한 데에서 잘 나타나 있다. 고려 恭讓王 때 重創된 연복사는 조선 개국 후에도 國刹로 기능하며 免稅의 대상이었고, 麗末 東國第一의 사찰로 이름난 회암사는 태조 재위 중에 王師 無學自超가 주지하며 왕실을 위한 많은 佛事를 열며 각별한 보호를 받았다. 여말의 王室願堂이었던 경천사, 광명사 모두 개국초에 왕실원당으로 기능하며 여말의 전통과 그 위상을 계승하였다. 그런가 하면 개국초에 부상한 사원으로는 興天寺, 藏義寺, 支天寺 등을 들 수 있다. 조선조의 기반이 조성되어 간 太宗代의 사원시책은 전국사원에 대한 經濟的 탄압을 가하며 公認寺院을 일정수로 제한하여 불교세력을 최대한 억제하고자 한 것이었다. 태종초에는 『密記』나 『踏山記』에 실린 사원, 常住僧 100명 이상의 大寺刹, 太上王인 太祖와 친밀한 사원은 보호하되, 그 외의 사원은 革罷해 가는 시책이었다. 이것이 태종6년에 더욱 구체화 되어 11개 宗派 소속의 242寺를 公認寺院로 결정하였고, 다음 해에 7개 종파의 名刹 88寺가 資福寺로 지정되어 242사에 포함되었다. 태종대의 강경한 사원시책에 의해 많은 사원이 경제적 탄압을 받으며 혁파돼 갔지만, 고려조 이래의 전통적인 불교종파가 인정된 채 일부 사원은 국가의 보호대상이 되기도 했던 것이다. 특히 資福 88寺의 지정은 당시 승려들의 불만을 무마하고 일정한 범위 내에서 古來의 전통사찰을 보호하기 위한 조치였다. 태종대의 사원시책은 이후 世宗初에 더욱 강화되어 세종6년에 禪敎 36寺로 일단락되었다. 태종대의 7개 종파가 禪敎兩宗으로 축소되고 36사만이 공인사원으로 결정된 것이다. 선교 36사 중 漢城, 開城, 京畿 지역에 소재한 17寺 대부분은 陵墓 곁에 자리한 齋宮을 비롯하여 왕실의 喪禮와 祭禮를 거행한 願堂이었고 또 일부는 水陸社 사원이었다. 그 외의 지방사원 역시 왕실원당의 범주에서 그다지 벗어나지 않았고, 수륙사 사원이거나 大藏經板과 같은 국가의 귀중한 문화유산을 소장한 사원이었다. 그러므로 世宗初의 선교 36사 선정에는 水陸齋를 정기적으로 여는 수륙사 사원, 王陵 인근에 위치한 재궁, 또는 山水가 빼어난 곳에 자리한 名刹이라는 점이 중요한 요소로 작용하였던 것이다.


The Buddhist policy of Chosun’s foundation government was following the policy oppressing Buddhism in the late Koryo(高麗) period to control over expansion of Buddhism. The Buddhist policy of Taecho(太祖)’s reign was the policy eradicating Buddhist evil practices that causes social problems rather than strong constraint policy by Confucian officials. Regulation policy over all the temples of the nation on July of the 6th year of Taecho’s reign(1397), was to exterminate evil practices around temples. It came to be the foundation of temple policy in the reign of Taechong(太宗) and Saechong(世宗) afterward. The Buddhist policy of Chungchong(定宗)’s reign, which was correcting Buddhist evil practices that caused social problems, was also similar to that of Taecho’s reign. The fact that even after foundation of Chosun, Chosun followed Koryo Buddhism is because representing temples in the late Koryo period ‘Yeunboksa(演福寺)’, ‘Hueamsa (檜巖寺)’, ‘Kyungchunsa(敬天寺)’, ‘Kwangmyungsa(廣明寺)’ etc were conducting important tasks under the protection of Chosun royal family. Yeunboksa that was reconditioned during Kongyangwang(恭讓王)’s reign of Koryo period, it continued to function as national temple even after foundation of Chosun with tax exempt benefit. In the late Koryo period, Hueamsa was known as the best temple in the nation at that time. King’s leader Mohakjacho(無學自超) was head priest of this temple in the reign of Taecho, various Buddhist services were conducted there for the royal family and it was specially protected by royal family. Kyungchunsa and Kwangmyungsa were royal temples in the late Koryo period, and functioned as royal temple in the early Chosun following traditions of Koryo period. Also rising temples at the beginning of Chosun period were Heungchunsa(興天寺), Jangeausa(藏義寺), and Jichunsa(支天寺) etc. Temple policies of Taechong’s reign when the solid foundation of dynasty began to be formed was economically pressuring temples nationwide and limited the number of official temples to restraint Buddhism. At the beginning of Taechong(太宗)’s reign, temples written in 『Milgi(密記)』(Secret Records) or 『Dapsanki(踏山記)』(Record after visiting mountains), big temples with more than 100 priests and temples close to Taecho were protected, while others were to be excluded. On the 6th year of Taechong’s reign(1424), the policy got more detailed. 242 temples from 11 sects were selected as official temples and on the next year 88 temples from 7 sects were designated as Jaboksa(資福寺) and protected. And some of the temples were protected in exceptional reasons. The designation of 88 Jaboksa was to accommodate dissatisfactions of priests and to protect old traditional temples within certain scopes. Temple policies of Taechong’s reign was strengthened in the regin of Saejong. On the 6th year of Saejong(1424), 7 sects in Taechong’s reign were reduced to 2 sects of SeonKyo(禪敎), and 36 SeonKyo(禪敎) temples were designated as official temples. 17 temples out of 36 SeonKyo temples located in Hansung(漢城), Gaesung(開城), Kyungki(京畿) were Jaegoongs(齋宮) which were mostly located next to king’s tomb, Wondangs(願堂) which performed funeral rites and religious ceremonies for royal family, or temples which celebrated Sooryukjae(水陸齋). Other local temples out of 36 SeonKyo(禪敎) temples were similar to royal temples. Or they were celebrating Sooryukjae, possessing valuable cultural heritages like Daejangkyungpan(大藏經板). Therefore, important factors to be selected as 36 SeonKyo temples were based on whether performing Sooryukjae(水陸齋), located near king’s tomb or on great landscape.