초록 close

연구는 영아의 문제행동의 발생 유형, 문제행동 지도 시 어려운 점, 문제행동의 발생유형과 어려운 점과의 관련성, 나아가 이를 해결하는 방법을 분석함으로써 영아반 문제행동 지도 시 필요한 기초 자료를 제공하는데 목적이 있다. 자료는 영아반 보육교사 208명 설문지 중 180명 설문지로, 이것을 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 영아의 문제행동 발생유형의 인식 차이는 결혼유무와 설립주체에 따라서 부분적으로 유의미한 차이가 있었다. 둘째, 영아 문제행동 지도 시 어려운 점의 차이는 결혼유무, 교육경력, 설립주체에 따라서 부분적으로 유의미한 차이가 있었다. 셋째, 문제행동 발생유형과 문제행동 지도 시 어려운 점과의 상관관계는 영아의 공격행동은 영아와의 기질차이와 부적인 상관이 있고, 반항행동, 정서문제, 위축은 부모의 비협조, 부모의 불인정과 정적인 상관이 있고, 식습관 문제는 부모의 비협조와 정적인 상관이 있는 것으로 나타났다. 넷째, 영아 문제행동 발견 시 해결방법으로 인적자원과 관련매체를 많이 활용하고 있었으며, 전문기관에 의뢰해서 해결하려는 시도는 매우 낮게 나타났다.


The purpose of this study was to investigate the characteristics of teacher's perception on infant's behavioral problem at Infant day care center. The subject were 160 teachers at infant day care center. The results of this were as follows : 1) There was partly significant difference according to type of marriage and type of day care center on categories of infant's behavioral problem's. 2) There was partly significant difference according to type of marriage, type of day care center, and educational career on the difference of difficulties of teaching about infant's behavioral problem of teachers. 3) There was partly significant connection between infant's behavior problem and difficulties of teaching about infant's behavioral problem of teachers. 4) The solution of infant's behavioral problem among teachers was higher than by consultation office and counselor who consult with teacher about infant's behavioral problem.