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본 논문에서는 여행업에서 인터넷 기반의 고객관리에 대한 연구를 여행 도매업체(Whole saler)와 소매업체를 중심으로 한 새로운 비즈니스 모델(B2B2C)에 관련된 연구조사이다.여행업의 기존 비즈니스모델인 B2B나 B2C를 벗어나서 새롭게 시도되어 우리나라에서 성공을 거두고 있는 여행업 B2B2C모델을 중심으로 한 고객관리에 대한 연구이다. 인터넷을 기반으로 한 여행 도매업체와 소매업체간에 고객관리 강화에 대해 관련업체들은 그 필요성을 크게 느끼고 있으나, 대리점 중심의 여행소매업체들은 이러한 고객관리에 대해 환경적인 어려움이 있는 것으로 파악되었다.이러한 부분들을 해결할 수 있는 방안으로 제시된 것이 인터넷을 기반으로 한 고객관리이며, 이에 대해 도매여행업체중심으로 온라인을 통한 고객관리에 대한 필요성이 있는 것으로 나타났다. 또한 대리점의 지역적 기반, 환경 등을 고려한 다양한 마케팅 전략등도 도매여행업체 중심으로 한 전략적인 구성이 필요하다는 인식이 큰 것으로 나타났다. 여행업에서 B2B2C비즈니스 모델을 통해 도매여행사와 소매여행사간의 고객관리에 대한 인식, 필요성, 해결방안 등을 중심으로 구체적으로 연구하였다.


This is a study of a new business model B2BC(Business to Business to consumer) for the Internet-based customer management wholesalers and retailers of tour products may adopt. This B2BC model for tourism, upgraded from the business model B2B(Business to Business) or B2C(Business to Consumer), is a newly developed customer-management system for tourism.While there has been a great need for an Internet-based customer management program that wholesalers and retailers of tour products may use easily, it is found that retailers working with branches have had difficulty in terms of appropriate environment in managing customers. As a solution for this problem. the Internet-based customer management has been suggested. Also, it is found that there is a necessity to establish an on-line customer management system for wholesalers and diverse marketing strategies taking into consideration the location and environment of the branch, which wholesalers of tour products take the lead.This paper is a specific study on the tourism wholesalers' and retailers' perception and needs for customer management, for which the B2BC model was suggested as the most feasible model.