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본 연구는 항공사 객실승무원의 역량 연구의 후속연구로서 직책에 따라 더 중요하게 요구되는 차이역량이 무엇인가를 규명하였다. 즉 캐빈매니저와 각 클래스시니어의 직책에서 보다 더 중요하게 고려되는 역량이 무엇인지를 을 규명하는 것이 이 연구의 목적이다. 연구를 위하여 항공사 객실승무원 경력 10년 이상의 전문가 집단을 대상으로 개별인터뷰를 시행하였고 그 내용을 분석하여 설문지를 제작하여 델파이 연구를 수행하였다. 연구결과 객실승무원에게 요구되는 24개 역량에서 각 직책별 맡게 되는 역할에 따라 요구되는 역량은 차이가 있음을 규명하였고, 캐빈매니저의 역할과 각 클래스 시니어의 역할을 할 때 보다 중요하게 요구되는 역량을 도출하였다. 이 연구의 결과는 항공사에서 교육훈련 프로그램을 구성하거나 각 직책에 따른 보수교육을 수행할 때 유용한 자료로 활용될 수 있다.


The purpose of this study is to define the Differentiate Competency of a Cabin Manager and Class Senior in Cabin Service Department. An Depth Interview and two rounds of Delphi Method were used to collect data through a series of surveys obtain the consensus of a group of experts for cabin attendant job.The results of the study are summarized as follows: First, the cabin attendant's 24 General Competencies to perform the roles consist of 5 in the Basic Traits, 4 in the Professional Traits, 4 in the Self Concept, 4 in the Human Relation Ability, 4 in the Situation Settlement Ability, 4 in the Professional Knowledge and Skills. Second, this study found out any differentiate competencies between cabin manager's role and class senior's role. Third, these results are helpful to develop the curriculum in cabin service department for Human Resource Development.