초록 close

근대 건축물은 우리의 전통건축과 현대건축을 연결 시켜주는 매개체적인 역할을 함과 동시에 우리나라 건축사에 있어서 서양건축이 처음으로 도입되는 변환기인 만큼 아주 중요한 부분이라 할 수 있다. 이에 본 연구는 근대 건축물들이 아무런 의미 없이 사라지고 방치되는 현시점에서 지금은 철거된 조선총독부의 실내공간을 체계적으로 정리하여 연구함이 목적이다. 이에따라 조선총독부 건립당시의 시대적 배경과 당시 유럽의 건축 및 실내디자인 경향에 대해 정리를 하고, 조선총독부의 실내공간구성 특성을 파악하는 방식으로 연구를 진해하였다. 조선총독부는 시대적 흐름과 함께 신바로크 양식을 채택하고, 그리스 신전의 양식, 르네상스 양식, 고전주의 양식 등 권력을 나타내는 여러 양식들이 섞여있는 절충주의적 모습을 볼 수 있다. 이러한 특성은 오늘날의 절충주의 특성과는 또 다른 것으로 우리가 포용해야 할 부분이다. 현재의 올바른 실내공간의 미학적 가치를 이해하기 위해서는 과거와 현재의 상호작용 속에 이루어져야 하지만 일제시대에 생성 되었기에 외면되고 있다. 따라서 현대 실내건축 뿐만아니라 근대 실내공간과 더 나아가 앞으로 계속 해서 생길 실내공간 사이의 사회성과 역사성을 부여하여 실내 디자인사를 정리해야 할 것이다.


Modern architecture does a role in terms of connecting traditional and current architecture. In the same time, Which is important part of korean architecture history because of introduction of western architecture. Accordingly, At this meaninglessly going out and leaving of modern architecture, the purpose of this study is systematic researching of 'Cho-sun government-general' interior which is disappeared. I progressed this study to research into the period context at construction of Cho-sun government-general and tendency of architecture and interior at that time. And then understand interior space organization of it. Cho-sun government-general adopted Neo-Baroque style from tendency of that time. Also, showed composite order which is mixed in the Greek temple, the Renaissance and the classic style representing the power. This characteristic is different from current composit order, which is comprehended by our. In order to understand aesthetic value of current straight interior space, It have to be interacted the present and past. But It's averted because it was made in the period of Japanese imperialism. Therefore, We should explore history of interior design that is endowed with sociality and historicity between modern and future interior space as well as current.