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본 연구는 일반계 고등학교 학생들에 대한 학업성적위주의 진로지도에서 나타나는 진로장애 요인에 주목하여, 학업성취 수준에 따른 진로장애의 내용을 분석하고자 하였다. 연구대상은 부산광역시 소재 Y일반계 고등학교 1학년 학생 전체 452명으로 하였다. 이들에 대하여 전국연합학력평가, 기초학력부진측정 등을 고려하고 학업우수아, 학업정상아, 및 학업부진아로 구분하였으며 진로장애요인, 즉 학업부진, 자신감 부족, 진로 비합리적 신념, 신경증, 역할갈등, 의사결정의 어려움 등 6가지 하위요인으로 이들을 비교분석하였다. 분석 결과 학업성취수준에 따라 전체진로장애, 각 하위요인별로 각각 통계적으로 유의미한 차이가 나타났다. 일반계 고등학교 학생들에게 학업성취수준은 확실히 진로장애의 결정적인 요인이 된다는 결론에 따라 학업성적에 의한 진로지도의 문제점과 진로상담에 대한 함의를 논의하였다.


The purpose of this study is to analyze factors for carrier barriers in terms of three academic achievement levels, thus under-achievers, normal-achievers and over-achievers. The subjects were consisted of 439 male of 12th grade students in Busan, Korea and divided into three achievement groups (16.4% for low, 67.5% for middle, 16.4% for upper) based on academic achievement test by the National Education Board and on self-reported deficiency of academic ability. The Career Barrier Inventory (Cho, 2001) was administered to three academic groups. As the results, there were statistically significant differences among the means of three achievement levels in such career barriers as underachievement, lack of confidence, career irrational belief, neuroticism, role conflicts, and decision-making difficulties. Especially, The underachievement and role conflicts have significant differences all areas of career barriers. Based on the results, implication for career guidance and counseling practice were suggested.