초록 close

(주)다음커뮤니케이션은 1995년 2월 창업 후 1997년 5월 국내 최초의 무료 한메일 서비스 제공으로 국내 최대의 인터넷 포털사이트로 성장하면서 2005년 현재에는 회원 수 5,500만 명, 직원 수 2,000명, 매출액 5천억 원으로 성장하는 등 질적, 양적으로 국내 최대 규모의 인터넷 비즈니스 기업으로 성장하였다. 이러한 (주)다음커뮤니케이션 10년의 역사는 국내 인터넷 비즈니스 산업의 환경 변화에 따른 도전과 응전의 역사와 그 궤를 같이하고 있다. 그러나 2005년 말 현재 (주)다음커뮤니케이션이 당면한 경쟁상황은 결코 순탄하지 많은 않다. 지식검색 서비스를 시작으로 인터넷 비즈니스 1위 기업으로서 위상을 다투는 NHN과 서비스 컨버전스를 통해 새로운 위협 세력으로 부상하는 유무선통신사와의 경쟁을 극복하고 또한 잠재적 위협에 대비해야 하는 상황이다. 이를 위해 2005년 8월 향후 예상되는 인터넷 비즈니스 환경 변화에 대한 대응과 새로운 도약을 위해 (주)다음커뮤니케이션은 서비스 및 조직구조를 개편하였다. 이를 통해 각 서비스 부문의 효율과 효과를 극대화하고 상호 시너지를 창출 할 수 있는 방향으로 변모되었다. 본 사례는 이와 같이 지난 10여 년간 인터넷 비즈니스 환경 변화에 따른 (주)다음커뮤니케이션의 대응전략을 통해 인터넷 비즈니스에서 지속적인 경쟁우위 확보를 위한 “선택과 집중”의 전략을 살펴보고 있다.


Daum Communications Co. was established in Eeb. 1995. Daum was growing with providing first free e-mail service in Korea, listed on the KOSDAQ, relieved from deficit and generated actual profit in the 2002. At present, Daum has most bigger Internet business company both quality and quantity with 5,500million membership, 2,000 employee and total sales 500billion(₩) in the 2005. These history decade of Daum is challenge and counter with change and evolution of Korea Internet business environment. Daum faced competition is, however, not favorable circumstances. Daum has to overcome and prepare competition for the 1st internet business firm with NHN with knowledge search service, rising competitor telecommunication company with convergence service, and any other potential rivals. Daum restructured its service and organizational structure in order to appropriately response for expected change of Internet business circumstance in the Aug. 2005. Providing service was rearrangement 4 core division as “Daum Media”, “Daum Shopping”, “Daum Finance”, “Daum Global” and structure was reorganizationed the direction of maximizing efficiency and effectiveness and creating mutual synergy, This case investigated Daum’s strategy of “selection and concentration” for acquiring competitive advantage in the past ten years with changing Internet business surroundings