초록 close

인터넷의 급속한 발전으로 인하여 우리 문화에서 온라인 게임이란 것은 이미 큰 부분으로 자리 잡게 되었다. 게임에서 아이콘을 인터페이스로 적용하면서 UI(user interface)라는 개념이 게임 플레이시 중요하게 부각되었으며, 그로 인한 플레이 장애는 특히 온라인 게임 중 MMORPG 장르에서 크게 나타나고 있는 실정이다. 아이콘의 도입으로 게임 플레이시 화면의 영역 분할에 있어 비효율적인 부분이 들어났으며, 플레이 영역이 작아지고 있는 현상이 나타났다. 또한 UI 구성요소들이 게임마다 다른 위치에 있음으로 인하여 Heavy User에게 게임 플레이시 적잖은 혼동을 주고 있다. 본 연구에서는 기존 상용화된 게임 상위 랭킹 5위의 5개 게임을 선정하여 분석해 보고, Heavy User들의 선호도를 설문지를 통해 알아봄으로써 UI 구성요소의 필요도 및 위치도를 분석하였다.분석결과 현재 서비스 하고 있는 게임들의 UI와 Heavy User들의 선호도에 큰 차이점이 있음을 알 수 있었는데, 설문지 분석결과 나온 Heavy User들의 선호도를 중심으로 UI 구성요소들을 재정립, 재배치함으로써 보다 나은 UI를 제시하고자 한다. 또한 이를 통하여 Heavy User들이 게임 플레이시 보다 넓은 플레이 영역에 만족을 느끼고, 또한 어떠한 게임을 하더라도 UI의 변화를 인식하지 못함으로써 좀 더 효율적인 게임 플레이를 하는 데 기여하고자 한다. (주제어)온라인, 롤 플레인, 게임


On-line game gradually grew into a significant part in Korean culture due to rapid development of internet. As icons are utilized as interface, the concept of UI (User Inteface) receives spotlight in playing games, and the play bug appears most frequently in MMORPG genre. The introduction of icons brought partial inefficiency in dividing screen sectors while playing games, which means play sector is reduced. In the meantime, components of UI possess different places so that cause considerable confusion to heavy users. This study attempts to analyze the top 5 commonly- played games and to understand the necessity and status of UI components by surveying heavy users. The result of this study shows that there is notable difference between UI of games on-service and preference of heavy users. This study could suggest UI of a better quality by restructuring and rearranging the UI components based on the heavy users' preference as shown in the survey. It is expected that this study can contribute to creating a more effective game play by eliminating possible changes of UI upon different games and realizing broader play sector. (Keywords) MMORPG, User Interface, Heavy User