초록 close

아날로그 영상에서 디지털 영상으로 변해가는 지금 Digital Lighting(디지털 조명연출)에 관한 연구는 절실히 요구되고 있다. 디지털 라이팅은 3D 가상공간상에서 물체를 단순히 보여주기 위함이 아니라 컴퓨터그래픽(Computer Graphic)의 극적인 연출이다. 인공조명으로 연출할 경우 빛의 위치, 방향, 색등을 조절할 수 있지만 반사, 굴절 등의 속성은 조절할 수가 없다. 반면에 디지털 조명은 인공조명에서 조절할 수 있는 것 뿐 아니라 빛의 속성까지도 조절할 수 있다. 하지만 자연광이나 인공조명처럼 빛의 그림자, 빛의 굴절, 빛의 반사 등을 자동적으로 생성하진 않는다. Digital Light를 연출함에 있어서 자연광의 원리는 매우 중요하며 그것이 바탕이 되어야 자연스럽고 드라마틱한 빛을 연출 할 수 있다. 그러므로 자연광에 대한 연구가 선행되어야한다. Computer Graphic Lighting 기술력은 자연광을 표현하기 위해 사용하며, Digital Lighting은 극적인 연출의 방법으로 활용할 수 있다. 본 논문은 우리들 눈에 익숙해져있는 자연광의 특징들을 디지털로 구현하여 디지털 애니메이션, 영상광고 및 영화 등 컴퓨터그래픽 장면에서 디지털 조명연출에 도움을 주고자 했다.


It is getting more and more to research and develop about digital moving images these days. The articles which had been published only explained new techniques about digital light, so it couldn't be standardized until now even though they should study light and shadow on real world first than new techniques. It is changed from analog to digital to process moving images these days and necessary to study natural light. This article focuses on the most important factors on the real world. Especially, this paper contains the result of the simulation for the properties of the skylight and the sunlight which is one of the most important ones. Also it is written about digital light based on real light to try to remove artificial feeling that had been handled troubles on computer graphics.On this article which tries to help and give directions to light the digital scenes for TV commercial, digital film and digital animations as it simulates properties of real light on digital one.