초록 close

본 연구는 국내 굴지의 대표적인 전자업체에서 생산하는 ‘겨울철 난방기(block Heater)’의 제품개발과 디자인 프로세스에 대한 사례연구로서, 기업에서의 제품개발과 디자인이 어떠한 연구와 과정을 통해 이루어지는가에 대해 살펴보았으며 겨울철 난방기 제품(block Heater)의 디자인 기초조사를 통해 시장 우위를 확보하고 둘째, 소비자의 욕구(Needs)를 충족하면서 경쟁사와의 차별화 전략을 통해 시장 우위를 확보하고 셋째, 경쟁사 대비 차별화 및 제품의 디자인 아이덴티티(Design Identity)를 확립하며 넷째, 자료조사 및 분석을 통해서 디자인 전략을 수립하는 과정을 연구목적으로 설정하였다. 연구 방법과 범위는 자료수집과 분석, 이에 따른 디자인 전략의 수립과 디자인 전개의 방법을 취하고 있으며, 자료수집에서는 형태 이미지 추출단계로서 국내와 국외의 난방기의 형태이미지 (Shape Image)와 국내 인테리어 이미지(Interior Image)에 있어서 가정 중심과 업소 중심으로 나누어 고찰해 보았으며, 시장 라이프 사이클(Life Cycle Trend)의 경향도 살펴보았다. 그리고 소비자의 욕구에 대한 고객동향과 경쟁사의 유통제품 비교시험을 통해 제품, 기술 및 디자인 동향을 비교 검토해 보았으며, 이와 같은 자료검토와 분석을 바탕으로 난방기 제품의 디자인 전략을 수립 하였다. 그리고 소비자 욕구에 대한 조사, 분석 과정에서는 설문조사를 통하여 소비자 반응도를 측정해 보았고, 이러한 측정 결과를 차기 모델 개발에 있어 디자인개발 전략에 적극 반영할 수 있도록 하였다. 이러한 프로세스의 결과를 차기 모델개발에 지침이 되도록 결론으로 맺었다.  


As case study about product development of 'Winter heating(block heater)' and design process that research produces in representative electron company of internal eminence, examined about that product development and design in company consist through some research and process and secure market high position through design basis investigation of block heater product(block Heater) winter and second, consumer's desire(Needs) process that secure market high position and establish third, competition four provision difference and design Identity of product and establish design strategy through fourth, data investigation and analysis through difference strategy with competition four as being fill by research purpose establish. Method of study and extent are taking establishment of design strategy and method of design unfolding by source collection and analysis, this, and carry on the back with form Image(Shape Image) of internal and external block heater and home balance in internal interior image as form image abstraction step in source collection investigated, and examined tendency of market life cycle(Life Cycle Trend) dividing to center.Compare and examined, and with such data examination and assay design strategy of block heater product establish finished goods, skill and design trend through circulation product comparison examination of competition four with customer same native place about and about consumer's desire. And investigation about consumer desire, did so that measured consumer reaction degree through question investigation at analysis process, and can reflect actively this measurement result in design development strategy in model development next term. Result of these process to conclusion to get into index hand in model development next term formed end to conclusion.