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이 글의 목적은 홉스의 인간론을 중심으로 근대 유럽 시민 사회의 새로운 인간관을 설명하는 것이다. 먼저 근대 기계론적 세계관을 정립한 근대 과학의 방법론으로 인간의 본성을 이해하려고 했던 홉스의 논의를 따라 정신과 신체의 관계를 살펴볼 것이다. 이 고찰을 토대로 인간을 이성적 존재가 아니라 욕망과 정념의 주체로 파악하는 이유와 근대적 개인의 특성을 해명할 것이다. 이어서 이 근대적 개인이 근대 시민사회의 구성원으로 정립되는 과정을 살펴봄으로써 근대 시민 사회의 특성을 살펴볼 것이다.이러한 일련의 논의와 해명 과정을 통해서 홉스의 인간론이 오늘날 신경생리학적으로 접근하는 인간관과 일련의 연속성이 있음을 확인할 수 있다. 전래의 인간관에 따르면 마치 신적 지성을 지닌 것처럼 여겨졌던 인간도 홉스의 관점에서는 자연의 섭리를 거스를 수 없는 자연물의 일부로서 자연 법칙에 따라 운동하고 생존하며, 자기 보존을 위해 노력하는 자연체라는 것을 확인했다. 그리고 인간의 본성이라고 여겨졌던 이성이라는 직능도 정념과 욕망을 실현하기 위한 추론 또는 계산 기능에 지나지 않는다는 것도 드러난다.끝으로 자신의 자연적 욕망에 몰두하는 인간이 자신의 자연적 욕망을 충족하기 위해 시민 사회를 형성하는 과정을 밝힘으로써 근대적 개인과 시민 사회의 특성을 확인했다.


Passions and Reason in the Hobbes's Theory of HumanYi, Jun-hoThe aim of this paper is to explain the modern european view of human creature which follows from the motion theory of Hobbes. The modern mechanical view of nature was built of modern scientific method. According to Hobbes's discussions and arguments which interpreted human nature by that method, I will firstly research the relation between human mind and body. From the research I will expose the character of european modern individuals, and the reason that human creature is not rational being but the subject of desires and passions. And subsequently from researching of the process that modern individuals were made to the members of modern civil society I will explain the peculiar character of modern civil society.From this serial process of discussions and expositions, I confirm the continuity of which Hobbes's theory of human creature has the view of neurophysiology. According to the ordinary view of human creature, human being has a reason as divine intelligence. But in Hobbes's viewpoint I confirm that human creature is a part of natural body, moves and exists from the law of nature, and is natural body to endeavor for self-preservation. And in that viewpoint the reason which was appeared the nature of human at that time is only the faculty of reasoning or calculation.Finaly, from exposing the processes that human that preoccupies one's own natural desire constitutes civil society for the satisfaction of one's own natural desire, I confirm the peculiar character of modern individuals and civil society.