초록 close

도시의 이미지 창출에 가장 효과적인 방안은 도시 공공공간의 디자인적 요소로 설치미술을 활용하는 것이다. 현대에 들어 도시공공공간의 설치미술은 설치오브제의 물질성, 이미지, 개념과 그 물질이 작용하는 도시공간과의 긴밀한 관계로 이루어지지고 있다. 그리고 디지털 미디어의 발달로 설치오브제 또한 디지털 미디어화 되어가고 있으며 이 미디어적 요소는 사유의 이미지, 사고의 메커니즘을 그려내고 한다. 이러한 설치미술이 만들어내는 이미지는 사람과 빠르게 커뮤니케이션할 수 있는 기호들로 가득 차 있다. 즉, 공공공간의 설치미술이 만들어내는 기호들은 그 도시민 또는 방문자와의 쉽고 빠른 커뮤니케이션을 통해 새로운 도시 이미지를 인지하게 만들어 줄 것이다. 이는 도시민과 방문자의 다차원적 인지를 통해 강요되지 않았지만 의도된 새로운 바람직한 도시이미지를 인식시킬 것이다. 이는 이전에 언급한 변화를 강요할 수 없었던 인적요소의 변화 또한 유도할 수 있다. 이처럼 도시공간디자인에 있어 공공공간의 설치미디어의 올바른 활용은 도시의 이미지 창출과 개선에 큰 도움을 줄 것이다.


The best effective way to create the image of city is to make the best use of installation art as design element of city space. The installation art of city space in modern times is now made by keeping in close contact with city space that the materialism of an installation object, image and conceptions are acting on. And with the development of digital media an installation object is also advanced to the state of digital media. This media element is trying to make the mechanism of speculation, and image of speculation. The image that was made by this installation art is filled with all the signs that could communicate with the person in a faster way. In other words, the signs that installation art has made will make city-dweller and visitor recognize the new city image through the comfortable and fast communication. This will never be forced through the multi-dimensional recognition of city-dweller and visitor. But it will recognize the newly desirable city image that has been intended. It also derives the change of man-power elements that the previously mentioned change was impossible. In this way, the righteous application of installation art of space will be much helpful to the improvement and creation of city image.