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이 연구의 목적은 이론적으로 타당화된 논리주도적 평가준거체제를 개발하기 위한 개념 틀을 제시하는 것이다. 연구목적을 달성하기 위한 연구문제는 프로그램의 논리주도적 평가준거체제의 영역은 어떻게 구성되어야 하는 가를 청소년활동 프로그램에 적용하여 이론적 개념 틀로 알아보는 것이다. 평가준거체제 개념모형 고찰을 위한 이론적 타당화 과정으로서 프로그램논리를 적용한 이론적 개념모형을 구안하고 평가준거체제 개발을 위한 메트릭스를 작성하였다. 이 개념모형과 메트릭스를 활용하여 논리주도적 평가준거체제의 영역설정을 위한 이론적 근거를 제시하였다. 따라서 이 연구는 평가대상 프로그램의 논리를 파악하여 맞춤평가를 위한 이론적 근거를 제공하는 평가준거체제의 개념 틀을 개발하였다는 점에서 의의가 있다. 또한 평가준거체제를 활용하는데 있어서는 프로그램의 특성, 평가목적에 따라 평가핵심관련자의 다양한 관점을 반영하여 필요한 준거를 융통성 있게 선별하여 활용할 수 있도록 개발된 종합적인 평가준거체제의 개념모형이라는 점에서 의의가 있다.


This study aims to investigate a conceptual framework of theory-driven evaluative criteria set for the program which is validated from theoretical points of view. Specifically, this study tries to answer the following questions. How should we develop appropriate categories and subsequent items for youth activity program evaluation? As a theoretical validation process, conceptual framework for evaluation is developed based upon the program theory. In order to construct evaluative criteria set, matrix is also developed. The construction of theory-driven evaluative criteria set is an on-going process and this study hopefully contributes to this process by adopting theoretical framework for not only youth activity programs but any other programs evaluation. This study recognizes the importance of representation of various perspectives from major stakeholders in youth program evaluation when applying evaluative criteria set. Finally, this study emphasizes that conceptual framework of the criteria set developed here is very comprehensive in its scope, which means that people in youth programs or evaluation study could use the items with high level of flexibility depending upon their specific contexts as well as interests.