초록 close

국내 대학에 처음으로 애니메이션 학과가 개설되기 시작한 1990년대 후반부터 지금에 이르기까지 많은 2년제와 4년제 대학에서 독립된 학문으로서의 애니메이션이 교육되어지고 있다. 현재에는 거의 모든 대학에 애니메이션 학과나 과정이 개설되어 있을 만큼 애니메이션에 대한 교육열과 함께 애니메이션 산업이 가지고 있는 가능성에 대한 기대가 매우 높아져 있다. 국내에서의 애니메이션은 예술을 기반으로 한 디지털콘텐츠 산업으로 확대되는 가운데 미래의 국가 성장 동력인 CT(Culture Technology)로 인식되어 대학에서의 교육은 산업적 특성화 교육으로 그 초점이 맞추어져 있다. 이러한 패러다임의 변화는 애니메이션의 새로운 교육 시스템 모델을 요구하게 되었다. 본고에서는 이 모델을 산업적 특성화 교육의 성공사례보다는 애니메이션 교육의 핵심적 역할과 역량을 강화시키는 교육시스템을 분석함으로서 찾고자 한다. 미국 캘리포니아 인스티튜트 오브 더 아츠 대학의 실험 애니메이션학과는 애니메이션의 위상 전환에 대한 인식을 교과과정에 반영함에 있어 그 해답을 산업적 특성화에서 찾지 않고 오히려 애니메이션이라는 학문의 근본적 역할을 더욱 강화시키는 교육 시스템 구축에서 찾고 있다. 이는 애니메이션이란 모션(Motion)을 이용한 독립된 예술의 한 형태로 인식하는 칼아츠의 신념에서 비롯된다. 그러면서도 이 대학은 애니메이션 교육이 가져야 할 미래지향적이고 유기적인 교육 시스템을 갖추고 있다. 본고는 이 대학 실험 애니메이션학과의 교육 시스템 분석을 통해 애니메이션 제작 전문가를 양성하기 위한 교육 과정의 특징을 ‘순수 예술로서의 애니메이션의 다양성’에서 찾고, 이를 바탕으로 한 애니메이션 교육 모델을 제시하였다.


As an independent study, animation has been educated to students in many 2-year -colleges and 4-year-universities since late 1990 when animation programs were started to set up for the first time in Korea. Lately the expectation to animation industry and enthusiasm for its education have been high enough so that almost every university has animation department or the course. The education of animation in Korea has so focused on only its industrial specificity because animation field is perceived as a future power for growth of this country and as a digital content industry based on art. These changes have needed a new educational model in animation. In this research I try to find the new model by analyzing on educational system, which strengthens the substance and capacity of animation itself, not by finding an example of successful industrial specificity. The program of experimental animation at California Institute of the Arts in the US has found the answer in the system, that solidifies the base of animation as an independent scholarship when they build the course of study. This kind of confidence is originated in their faith that they regard animation as art in motion. The program also prepares for integrated system at the same time. This study finds the distinctions of educational system for training animation production specialists by analyzing the program in experimental animation at Calarts, and presents an educational model for animation.