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남조악부는 吳聲歌, 神弦歌, 西曲歌로 대표된다. 그 중 신현가에 관한 연구는 관련 문헌의 부족으로 아직까지 완정하게 해석되지 못하고 있다. 따라서 본고는 전대의 연구 성과를 바탕으로, 보다 구체적인 작품 분석 및 민간문학과의 결합을 통하여, 신현가의 본질을 탐구해 보고자 한다. 결론적으로 말하자면, 남조악부 신현가는 강남 각 지방의 각 종 ‘地方神’을 노래한 것으로, 그들은 대개 ‘물의 신(水神)’의 성격을 지니며, 또한 모두 마을 주민의 안녕을 보호해주는 일종의 ‘守護神’이라 할 수 있다. 이러한 특성을 통해 보건대, 그들은 모두 중국 고대의 ‘城隍神’에 속한다고 말할 수 있다. 요컨대, 남조악부 신현가는 그 당시 강남의 민간에서 유행한 성황신앙을 반영한다 할 것이다. 즉 그것은 강남의 오랜 성황의 풍속 속에서 발원한 민간가요인 것이다.


ShenXianGe(神弦歌) of YueFu(樂府) of the south dynasty and the faith in ChengHuang(城隍) god in ancient of China攀* A research worker in 'Institute for the study of Overseas Chinese character literature' of NanJing University.攀攀Park, Jeong-sook*WuShengGe(吳聲歌), ShenXianGe(神弦歌) and XiQuGe(西曲歌) are repersentitive of YueFu(樂府) of the south dynasty. But study on ShenXianGe is not completed entirely yet, because related literatures are not enough. So this study is about to research a intrinsic nature of ShenXianGe by union private literatures with that more detailed analysis is based on investigation results in the last times.To be brief, ShenXianGe recite about various kinds of god in a each region of the south of YangZi(揚子) river - they are generally character of " a god of water" that is related water and a kind of guardian deity protect peace and look after well-being of the villagers. As this fact, We can conclude they are all belong to ChengHuang(城隍) god.Thus, ShenXianGe appear that reflect the faith in ChengHuang god be popular in private persons in the south of river in those days. It just is private song that is originated in ChengHuang's long customs of the south river.