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지속적인 아이디어의 창출이 요구되는 창조적 작업을 행하는 이들에게 있어서 어떻게 효과적으로 새로운 아이디어를 창출할 수 있을 것인가 하는 것은 관심사가 아닐 수 없다. 본 연구는 그러한 아이디어 창출의 방법을 이론화하고자 하는 시도이다. 구체적으로는, 지식창조는 지식유형의 변환을 통해 이루어진다는 노나카의 이론을 바탕으로 그가 제시한 암묵지와 창조지의 개념에, 창조지라는 새로운 개념을 추가하여 창조적 아이디어의 발상을 지식창조의 관점에서 조망함으로써 아이디어의 도출 방법을 이론화하고자 하였다. 본 연구는 특히 형식지가 창조지로 변환되는 과정에 주목하여 지식 유형간의 성격적 차이와 그에 기인하는 변환의 장애를 극복하는 한 방법으로 모형화를 제시하였다. 즉 형식지의 논리성과 창조지의 직관성을 동시에 갖는 모형을 형식지와 창조지를 이어주는 중간 단계로 보고, 형식지로부터 모형을 도출하고 이 모형으로부터 창조지를 유추해내는 방법적 시도를 정리해보고자 하였다. 본 연구에서는 이론의 적용 대상의 범위를, 아동을 대상으로 하는 미디어콘텐츠의 기획으로 삼아 형식지를 아동발달이론, 창조지를 미디어콘텐츠의 기획의 아이디어로 한정하여 사례를 예시하였는바, 본고가 제시하는 이론은, 형식지를 바탕으로 하여 창조지의 도출이 요구되는 창작 작업 전반에 확장, 적용되어질 수 있을 것으로 본다.


It is a matter of interest for the people in the creative industry how they could create new ideas effectively, where incessant creation of ideas is being demanded. This study is an attempt to arrange the method of idea creation as a theory. Adopting Nonaka's theory of knowledge creation which assume that knowledge is created by the transformation of knowledge types between the tacit knowledge and the formal knowledge, I attempted to theorize the methodology of idea creation by regarding creation of ideas as a part of knowledge creation and by proposing the third knowledge type named the created knowledge. By paying attention to the process that the formal knowledges are transformed to the created knowledges, the modeling technique was proposed to be introduced to overcome the difficulties in transformation which originated from the differences in the characteristics between these two knowledge types. The model which has both logical characteristic of the formal knowledge and intuitive characteristic of the created knowledge was assumed to be the intermediated step which connect the formal knowledges to created knowledges in their transformation procedure. Therefore I attempted to arrange a theory of idea creation by proposing a method of deducing a model from a formal knowledge and later deducing ideas by applying analogy of the model. The examples of idea creation for the media contents planning for children deduced by applying analogy of the models which were previously deduced from the theories of child development were presented to demonstrate the usability of the methodology.