초록 close

본고는 월명사의 <도솔가>에 대하여, 가사 자료와 대응하는 용례를 정리하고 불교적 관점에서 해독을 시도하였다. 향찰의 표기는 석독구결의 용례와 일치하는 경우가 많아 국어사적으로 최근 가시적인 성과를 보여주고 있다. 한편 불교 신앙 및 사상적 측면에서 <도솔가>는 미륵사상과 밀교 신앙의 성격을 띠고 있어 이를 바탕으로 해독하면 좀 더 내용 파악이 명료해지는 장점이 있다. 특히 <도솔가>라는 제목은 도솔천에 사는 미륵을 상징하며 그 미래불의 가피력으로 변괴가 사라지기를 기원하는 노래임을 뜻한다. 그러나 그 내용을 담고 있는<도솔가>의 가사는 밀교 의식의 壇(mandala)을 세우고 산화공덕 의식을 베푸는 내용으로 이루어져 있다. 따라서 세간에서는 ‘산화가’로 잘못 알려져 있을 만큼 밀교적 색채가 강하다. 이러한 <도솔가>의 특징에 착안하여 여러 가지로 해독되는 2구와 4구에 대하여 재해독을 시도하였다. 곧 제 2구의 ‘巴寶-’를 부처에 대한 예경의식인 ‘감돌다’의 뜻으로 보아 두 글자 모두 훈독하여 ‘돌돌-’로 해독하였고 4구의 ‘羅良’도 미륵부처의 이상세계인 용화세계를 ‘펼쳐라’ 라는 뜻으로 ‘벌라’로 해독하였다. 향가는 자구 해석에 대한 면밀한 고찰을 바탕으로 당시 신라시대의 사상, 문화, 정치와 결부시키면 한층 미더운 해독결과를 얻을 수 있을 것이다.


This paper is concerned with the decipherment of the hyangga song Dosolga, composed by Wolmyungsa during the Silla period. First, the text of the song and data relevant to its decipherment are presented. Second, an attempt is made to decipher the text from a Buddhist perspective. There are many instances of hyangchal transcriptions corresponding to examples of seokdok kugyol writing, and these show us the clearest results in terms of the history of the Korean language. Additionally, from the angle of Buddhist beliefs and thought, Dosolga exhibits characteristics of both Maitreya thought and Tantrism. When interpreted on this basis, it is possible to obtain a somewhat clearer understanding of the meaning of the song. In particular, the title of the song itself, Dosolga, includes Maitreya thought, by signifying the prayer for the disappearance of calamities, through the power of the future Buddha(Maitreya). Nevertheless, the words of Dosolga are for the most part concerned with the scattering of flowers. In other words, the song is about the construction of a mandala for a Tantric ceremony and the holding of a ceremony of scattering flowers for Buddhist merit. For this reason, people have mistakenly known Dosolga as Sanhwaga (“Scattering Flowers Song”), which shows the extent to which Dosolga is a song with a strong Tantric coloring. Taking notice of the special characteristics of Dosolga in this way, this paper makes a fresh attempt to decipher the second and fourth phrases of the song. If a close investigation of the phrasal analysis of hyangga, coupled with the thought, culture and government of the times, is taken as the basis of study, we can obtain a more reliable interpretation of the hyangga of the Silla period.