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금릉(金陵)대학교는 중화민국 시기 (1912-1949)영화교육, 영화과학, 영화제작, 방송 등 많은 분야에서 대표적인 교육기관이었다. 금릉대학교에서 비록 독립적인 애니메이션 학과가 생겼던 것은 아니지만 애니메이션 과정이 개설되어, 이론 연구, 애니메이션 제작과 보급이 진행되어 애니메이션 발전에 있어 중요한 역사적인 역할을 하며 중국 애니메이션 교육의 시작을 알렸다. 본 연구는 민국 시기 금릉대학교를 중심으로 진행된 초기 애니메이션 교육 현황에 대한 역사적 분석을 진행하였다. 또한, 동시에 거시적 교육과 미시적 교육의 관점을 통해 당시의 학과 발전과 외부 교육 관념의 영향을 분석하고자 한다. 중화민국 시기 금릉대학교에서 진행된 애니메이션 교육의 발전과정을 정리하고, 초기 애니메이션 교육 연구의 시작점에 대한 이론적 연구를 진행하여 중국 초기 애니메이션 교육의 의미와 그것이 가진 가치를 재발견하고자 한다.


Jinling University during the Republic of China(1912-1949)is the most representative academic institution in film education and filmscience, film production, film distribution and many other aspects. Although Jinling University had not yet formed an independent animation discipline, the opening of its animation curriculum, theoretical research, and the practice and production of animation have played an important historical role in the development of Chinese animation and are the beginning of China's animation education. This study investigates Jinling University comprehensively and systematically reviews the forms of animation education. At the same time, macroscopical education and microcosmic education concepts are used to analyze the social context of the Republic of China of discipline construction and external education concept at that time. It sketches the historical clues of the development of animation education in Jinling University in the Republic of China, and lays the foundation for further studying animation education in the Republic of China in theory.