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본 연구는 교육부 고시 제7차 유치원교육과정 탐구생활영역의 시안을 개발하기 위한 것이다. 먼저 유아수학, 과학교육의 최근 학문적 동향과 현장의 교육과정 운영실태 및 교육과정에 대한 요구를 분석하여 개정의 근거를 마련하고 이를 토대로 개정방향과 중점 내용을 도출한 뒤, 개정시안을 제시하고 있다. 구체적으로 탐구생활영역 시안은 성격, 목표, 내용, 그리고 지도상의 유의점으로 구성되어있다. 먼저 성격에서는 인간이 자연과 더불어 조화로운 삶을 살아갈 수 있도록 유아기부터 과학 및 수학적 지식만이 아니라 탐구적 태도와 기술, 그리고 올바른 가치관 교육의 조화를 중요시하며, 목표에서는 자연을 존중하고 창의적으로 사고하고 탐구하며 논리적으로 문제 해결하는 기초소양을 기를 것을 강조한다. 내용은 ‘탐구하는 태도 가지기’, ‘과학적 기초능력 기르기’, ‘수학적 감각 기르기’의 내용체계로 구성되어 있으며 수준별로 하위내용을 제시하고 있다. 본 시안은 특히 지도상의 유의점을 통해 탐구생활영역 교수학습에서 강조해야 할 점을 유아의 발달특성, 적절한 환경구성, 교수법의 기본방향이란 관점에서 세부내용을 제시한다.


The purpose of this study was to develop the 7th national standards for the area of ‘Inquiry in Daily Life’. The study examines the grounds for the revision and, draws out the directions and essential points of the revision to suggest a tentative curriculum for the area of ‘Inquiry in Daily Life’. The revisions are based on the current research trends and the realities and the needs in the fields of early science and mathematics education. The results are a tentative science and mathematics curriculum covering the terms of characteristics, goals, contents, and guide lines of science/math inquiry for early childhood. Specifically, the purpose emphasizes fostering children’s basic literacy with respect to nature, and their development in creative thinking, exploring, and logical problem solving. The contents are classified according to subjects: ‘developing an exploratory attitude’, ‘fostering basic ability in science’, and ‘fostering mathematical sense’. Each subject has two levels of sub- contents. The revised curriculum also provides guidelines covering a comprehensive view of children’s developmental characteristics, appropriate environments and basic directions for teaching and directing learning.