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건강생활은 유아기 몸과 마음을 건강하게 하고, 건강에 관련한 태도와 습관을 형성하는 유치원 교육과정의 한 영역이다. 또한 건강생활은 최근 인간과 자연의 공존과 그 관계와 가치를 중요시하는 태도와 가치관을 기르고 실천할 수 있는 영역이기도 하다. 개정될 제7차 유치원 교육과정 건강생활의 시안에서는 ‘나의 몸 인식하기’, ‘나의 몸 움직이기’, ‘건강한 몸과 마음으로 생활하기’, ‘안전하게 생활하기’의 네 가지를 내용으로 하고 하위내용을 15가지로 구분하여 Ⅰ, Ⅱ수준별 내용 혹은 공통수준으로 내용을 구성하였다. 이를 통해 국가수준 교육과정이 지향하는 바를 교육현장에 효과적으로 적용 및 실천하여 유아들의 몸과 마음을 건강하게 하고, 건강하고 안전한 생활태도와 습관을 갖도록 할 수 있을 것이다.


As a domain of the National Kindergarten Curriculum, the ‘health in daily life’ is aimed at fostering positive attitudes and habits related to healthy physical and mental development throughout early childhood. Also, the ‘health in daily life’ is a domain that can foster and practice those values and attitudes for coexistence of human and nature. The tentative ‘health in daily life’ of the 7th national kindergarten curriculum contains four main topics, including ‘my body awareness’, ‘moving my body’, ‘living with a healthy body and mind’, and ‘living safely’. There are also fifteen sub-topics. The topics and sub-topics are presented at three different levels: level I, level II, and common level. When applied effectively, the National Kindergarten Curriculum can potentially help children to develop healthy minds and bodies, and also help to ensure a healthy and safe life style.