초록 close

본 연구는 교육부 고시 제7차 유치원 교육과정 총론의 시안을 개발하기 위한 것이다. 먼저 유치원 교육과정이 개정되어야 하는 필요성으로서 인류사회 및 국가 사회적 요구가 무엇인지를 규명하고 현행 유치원 교육과정에 대한 유아교육현장전문가와 학계의 입장 및 요구조사 결과를 살펴보았다. 또한 제 1차 유치원 교육과정에서부터 제 6차 유치원 교육과정의 내용을 모두 비교 분석하고 논의하였다. 분석 내용은 7차 개정 시안의 항목 순서인 교육과정의 성격과 구성방침, 추구하는 인간상과 교육목적 및 목표, 교육과정의 영역과 시간, 교육과정 편성운영지침, 교수학습방법 및 평가 순으로 하였다. 개정의 필요성과 1-6차 교육과정비교분석 결과를 종합하여 유치원 교육과정 개정 방향과 구성 체제별 세부내용 지침을 정하였으며 이를 토대로 총론 개정시안을 구성하였다. 총론 시안의 특징은 인간을 존중하고 자연을 사랑하는 세계관을 기저로 하여 구성하였으며 우리 전통과 문화, 기본생활습관, 창의성을 전 영역에서 강조하고자 하였다는 점이다. 또한 가능한 한 1-6차 교육과정의 변천과정의 연속선상에서 현행교육과정과 연계되도록 하고자 하였으며, 영역별 교육내용과 교수방법이 지식과 개념 교육에 편중되지 않고, 생활과 관련된 내용, 생활을 통한 방법으로 구성하고자 하였다.


This study was to develop a draft introduction to the 7th kindergarten curriculum notified by the Ministry of Education. First of all, it examined the necessity to reform the kindergarten curriculum, in terms of the need of the nation and the society. In addition, this study reviewed the views and research findings of early childhood profession and academic world on the current kindergarten curriculum. Also analyzed, compared, and discussed were the contents of the kindergarten curriculums, from the 1st to the 6th one. The analyzed contents were listed according to the 7th reform draft category as follows: 1) the nature and organization policy of the curriculum, 2) human values to be pursued, educational purposes and goals, 3) subject areas and class hours, 4) curriculum organization and management guidelines, 5) teaching/learning methods and evaluation. This study combined the needs of curriculum reform and results of curriculum analysis and comparison. On the basis of these findings, the direction of the kindergarten curriculum and specific guidelines of each category has been set and a draft introduction has been developed. The draft introduction is based on the idea of respect for human life and dignity as well as the love of nature. It is also intended to emphasize Korea's traditional culture, basic life habits, and creativity in all subject areas. Endeavors have been made to connect the curriculum reform to the past and present curriculums in order to help preserve the continuity and coherence of kindergarten education. That is, the draft introduction does not to put excessively high emphasis on knowledge or concept in terms of educational contents and teaching methods in the subject areas. Rather, it focuses on forming the curriculum with contents and methods related to daily life.