초록 close

국가 수준 유치원교육과정을 개정하기 위한 연구가 1998년 현행 6차 교육과정의 고시 이후 8년만인 2006년에 수행되었다. 본고는 유치원교육과정 개정 연구의 경과를 조명하기 위한 것이다. 이번 유치원교육과정 개정 연구는 주5일 수업제의 전면 실시에 대비한 초중등학교 교육과정 개정 연구와 같은 시기에 수행되었으며, 지난 10여년간 발전해 온 유아교육계의 저변 확대를 기반으로 2010년대 사회의 요구에 맞는 “인간과 자연 존중의 세계관”을 기저로 하여 유치원 교육의 정체성을 강화하며, 유치원과 초등학교의 연계를 제고하기 위한 방향으로 개정안을 개발하였다. 총론에서는 교육청과 단위 유치원 편성운영 지침에 있어 초등학교 교육과정과 동일한 지침을 적용하였고, 교수-학습 방법 및 평가를 총론 쪽으로 전진배치하였다. 영역별 공통사항으로는 현행 5개 영역과 I, Ⅱ, 공통수준의 수준별 내용의 구조를 유지하며, 영역 이하 명칭을 현 “구분-내용”을 “내용-하위 내용”으로 하고, 내용(현, 구분)의 명칭을 “---하기”의 용어로 통일하였다. 5개 영역의 수준별 내용은 총론의 개정 방향과 현행에서의 문제점 및 개선에 대한 요구에 기초해 수정보완하였다.


The research, conducted in order to make recommendations for amending the national kindergarten curriculum commissioned by the Ministry of Education (M.O.E.), was completed in 2006, eight years after the promulgation of the national kindergarten curriculum notification No. 1998-10. This paper presents the progress in the recommendations for the amendment and was conducted at the same period as the research for the improvement of general guidelines in national elementary and secondary school curriculum to prepare 5-day School Week. Certain features correspond to revisions made for the elementary school curriculum. The basic focus of the research for curriculum improvement is “Respecting Human Life and Conserving Nature” and improving the continuity from kindergarten to elementary school curriculum. The guidelines for organizing and implementing the curriculum at the local community and school level are the same as those for the elementary school curriculum. The guidelines for instructiona1 method eva1uation are that he national kindergarten curriculum content should consist of five areas: Physical health, Social Relationships, Expression, Language and Inquiry. Each of the five areas is divided into Sub-areas, Content and Content Levels (levels I and II and a common level). The former divisions of Sub-area and Contents, (“Gubun (i.e. the Division) and Contents”) have been reordered as “Content and Sub-content”, and the title of each content is now presented in the gerund(ing) form, i.e. Knowing and Loving Myself(Social Relationships in Daily Life), Having Inquiring Attitude(Inquiry in Daily Life), etc. The Content level of each area in the recommended amendment reflects the national and social need to improve the current 6th national kindergarten curriculum.