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본 연구는 장애 영유아 및 그 가족들에게 바람직한 지원을 제공하는 포괄적 지원 모형을 개발하기 위한 목적으로 이루어졌다. 이를 위하여 관련 현행법 내에서의 지원 체계 현황 및 과제를 분석하고, 관련 규정을 총체적으로 연계하는 포괄적 지원 모형을 개발하고, 모형을 적용하기 위한 관련 현행법 개정의 방향을 제시함으로써 실질적인 정책 수립에 반영될 수 있는 자료를 제공하는 것을 구체적인 연구목표로 하였다. 본 연구에서는 현행 지원 체계 분석의 틀을 구성하기 위하여 장애 영유아 지원 제도와 관련된 최근의 국내외 연구를 고찰하는 예비연구를 수행하였으며, 예비연구를 통하여 장애 영유아 지원 체계의 질적 구성요소로 다음과 같은 세 가지 요소들이 도출되었다: (1) 조기 발견 제도 구축, (2) 질적 서비스 보장, (3) 수요자 중심의 포괄적인 서비스 전달 체계 구축. 따라서 본 연구에서는 이상의 3개 질적 구성요소와 10개 하위요소들을 중심으로 현행 지원 체계를 분석하고 향후 우리나라의 장애 영유아 지원 체계가 어떠한 요소들로 구성되어야 하는지를 제시하였으며, 제시한 요소들을 포괄적으로 포함하는 지원 체계 모형을 개발하였다. 특히 지원 체계 모형은 이론적 근거를 통해서만이 아니라 실질적이고도 즉각적인 실행이 가능할 수 있도록 현행 관련 정책을 기반으로 개발되었으며, 모형의 구체적인 실행을 위하여 장애인복지법, 모자보건법, 영유아보육법, 유아교육법, 특수교육진흥법 등 현행법과 제도를 중심으로 정책 수립의 구체적인 지침을 함께 제시하였다는 점에서 본 연구의 가장 큰 의의를 찾아볼 수 있겠다.


For the purpose of developing a more comprehensive support system for infants and young children than now exists in South Korea, this study first reviewed the current support system as it relates to the laws which govern it. Then, after analyzing the regulation issues, a desirable model support system, which confirms to those related regulations, was developed. The analysis of the current support system, focused on three qualitative components which were suggested by the preliminary study of this study through reviewing the related literature on diverse support systems for young children with disabilities and investing the present support system: 1) establishing an early identification system, 2) assuring high-quality service, and 3) a customer- centered service delivery system and ten subordinate components. This analysis thus guided the development of a model for a support system that includes those elements. While contributing to the building of sound theory, this study demonstrates a support system model which is capable of being practiced within existing related administrative policies. Moreover, the study offers specific guidelines for enforcing the enabling policies found in regulatory acts such as the Disabled Welfare Act, the Mother and Child Health Law, the Child Care Act, the Early Childhood Education Act, and the Promotion Law of Special Education.