초록 close

본 연구는 정서와 뇌의 관련성 및 정서 관련 뇌 발달을 살펴보고, 이를 기반으로 뇌과학적 관점에서 유아의 정서발달을 고찰함으로써 유아교육에의 시사점을 얻기 위해 수행되었다. 이러한 연구목적을 위해 본 연구에서는 뇌, 뇌 발달, 정서 및 유아의 정서발달 관련 선행연구를 수집하여 분석하는 문헌연구 방법을 이용하였다. 본 연구의 교육적 시사점을 제시하면 다음과 같다: 첫째, 유아기의 정서발달을 최적화하는 경험을 제공해야 한다. 둘째, 유아가 극단적인 부정적 경험에 노출되지 않도록 사전에 예방해야 한다. 셋째, 정서문제가 있는 경우에 지속적인 관심을 가져야 한다. 넷째, 유아의 정서양식을 파악하여 조화의 미를 실현하는 데 기여해야 한다.


The purpose of this study is to suggest the educational implications for early children's emotional development from the brain-scientific perspective. This study gathered and reviewed literature about the brain, brain development, emotion, and early children's emotional development. The main educational suggestions from this study are as follows. First, provide experiences for optimizing early children's emotional development. Second, prevent exposure toextremely negative experiences in advance. Third, show continuous concern about early children with emotional problems. Fourth, grasp the children's affective style and realize ‘the goodness of fit’ based on it.