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본 연구는 예비유아교사 231명을 대상으로 특수교과목 이수 여부에 따라 SD척도를 사용하여 장애인에 대한 이미지 수준을 알아 본 후, 연상단어기법을 통해 이미지의 구체적인 내용을 이미지의 하위요소별로 질적 분석하였다. 연구결과, 특수교과목 이수에 따라 예비유아교사의 장애인에 대한 이미지 수준은 유의미한 차이가 없었으며 전체적으로 장애인에 대하여 중립적인 이미지를 형성하고 있었다. 이미지의 구체적인 내용을 살펴보면, 특수교과목을 이수한 예비유아교사들은 이수하지 않은 예비유아교사보다 이미지의 하위요소 중 인지적 요소, 행위적 요소에 관련된 연상단어가 많았으며, 이수하지 않은 예비유아교사들은 정서적 요소에 해당하는 연상단어들이 많았다. 이러한 결과를 토대로 유아통합교육의 실시를 위한 유아교사교육과정이 지향해야 할 방향을 제안하였다.


This study was determined to examinethe preservice early childhood teachers' images about the handicapped. Its participants consisted of 231 preservice early childhood teachers. We analyzed the level of the images regarding the handicapped through SDTD and the concrete contents of the images through an analysis of word-association tests. In addition, we investigated the differences in the level and concrete contents of the images of the handicapped between preservice early childhood teachers who have taken some special subjects and those who have not. The results showed insignificant differences in the level of the images regarding the handicapped between the two groups and revealed that they have neutral images regarding the handicapped. The qualitative analysis of the images showed that preservice early childhood teachers who have taken special subjects have more word-association relating to cognitive and affective components of the image. Furthermore, preservice early childhood teachers who did not take special subjects have more word-association in terms of active components of the image. We suggest the establishment of a new early childhood teacher education curriculum on the basis of these results.