초록 close

수학적인 관계 및 규칙성에 대한 인식은 논리 수학적 사고와 문제 해결력, 추론 능력으로 이어질 수 있어 최근 수학교육에서 강조되기 시작한 영역 중 하나이다. 본 연구는 만 5세 유아와 초등학교 1학년에게 다양한 패턴과제를 제공하여 연령 및 패턴 유형에 따른 패턴인식능력의 발달 경향을 알아봄으로써 규칙성 영역에서 유치원과 초등학교 저학년의 연계성을 고려한 교육과정 구성시 참고자료를 제공고자 하였다. 본 연구의 결과, 유아의 패턴인식능력은 연령이 증가함에 따라 더 높게 나타나며 패턴의 표현방식에 따라 사물과 도형의 형태로 제공된 패턴을 숫자패턴 보다 더 쉽게 해결하였다. 패턴의 생성양식에 따라 반복, 관계, 변형 패턴 순으로 패턴인식능력이 발달하고 수개념이 포함된 패턴보다는 수개념을 포함하지 않은 패턴에 대한 인식능력이 더 높은 것으로 나타났다. 따라서 패턴관련 수학활동을 구성할 경우 이러한 패턴인식능력의 발달 경향을 고려하여 활동의 위계를 구성할 수 있을 것이다.


Pattern distinction is an important part of mathematics education. Young children can understand mathematical concepts, especially regulation, through various patterns. This study is aimed at investigating an awareness of patterns by kindergarten and first-grade students. It seeks to help us understand the tendency of pattern awareness, as well as which pattern types are best suited to kindergarten and or elementary school curriculums. The results are as follows: First, according to the result of the repeated manova-test, awareness of pattern differs significantly not only with age but also with the type of representative pattern (objects, figures, shapes). [Pattern figures.] Second, awareness of pattern differs significantly not only with age but also with the type of pattern making (repeating pattern, growing pattern, relating pattern). The relating pattern is the most difficult type of pattern making for young children. Third, awareness of pattern differs significantly between number-concept questions and non-number-concept questions. Number concepts are more difficult. We can therefore conclude that age is a significant element in development of pattern awareness. For younger learners, in activities or materials with real objects, repeating patterns are more suitable than more flexible patterns with figures. So teachers and producers can promote a child's development of mathematical ability by offering more educational materials, environments and mathematical experiences.