초록 close

본 사례연구의 목적은 디지털 컨버전스가 가속화되고 있는 정보통신 환경 속에서 일본의 이동통신기업인 NTT도코모의 급성장의 원천을 검토하는데 있다. 일본의 통신시장을 독점하고 있던 NTT로부터 1992년에 분사한 NTT도코모는 일본의 지배적 이동통신사업자이며 글로벌 차원에서 이동통신기술을 선도하고 있는 기업이다. 현재 일본 국내에서 5,000만 명 이상의 가입자들에게 음성 및 데이터 서비스를 제공하고 있는 NTT도코모는 최고경영자의 리더십을 토대로 하여 i-모드와 FOMA와 같은 첨단 멀티미디어 서비스와 함께 이동통신의 국제 표준을 선도하고 있으며 '도코모’ 브랜드의 글로벌 인지도를 높여가고 있다. 또한 아시아, 유럽 및 북미에 해외 투자를 전개하는 한편, 세계 각국의 이동통신기업 및 멀티미디어 서비스사업자들과 전략적 제휴의 네트워크를 구축하여 글로벌 이동통신기업으로 부상하고 있다. 본 사례연구는 1990년대 이후 디지털 컨버전스로 상징되는 이동통신의 환경변화 속에서 NTT도코모가 어떻게 국내시장을 활성화시키고 성장방향을 전략적으로 전환하여 질적 도약을 도모하고 글로벌 선도기업으로 도약할 수 있었는지를 보여준다. 또한 본 사례는 이동통신기업의 성장경로에서 경영자의 리더십, 전략전환, 기술 및 마케팅 능력, 전략적 비전, 글로벌화의 중요성을 예증하고 있다.


This illustrative case study investigates the sources of the rapid growth of NTT DoCoMo in digital convergence era. NTT DoCoMo, spun off from NTT in 1992, is Japan’s leading mobile communications operator and one of the global leaders in advancing mobile communications technology. In addition to providing voice and data communications to millions in Japan, NTT DoCoMo creates global industry standards and leading-edge mobile multimedia services such as i-mode and FOMA, and won the DoCoMo brand global recognition. Through foreign investment in Asia, Europe and North America, and in strategic alliances with mobile and multimedia service providers in Asia-Pacific and Europe, NTT DoCoMo is expanding its global reach. The NTT DoCoMo story clearly illustrates the importance of managerial leadership, strategic transformation, technological and marketing capabilities, strategic vision and reconfiguration, and globalization in the path of growth of mobile communications company.