초록 close

본 연구는 현재 나타나고 있는 타이포그래피의 표현 양상을 통하여 글자의 본래 목적인 정보의 전달을 뛰어 넘어, 글자의 형태를 새로운 소재로 삼아 다양하게 표현된 비언어적 시각표현물을 통해 그 가치와 의미를 파악하고, 이를 새로운 시각 표현 도구로 활용함으로써 타이포그래피의 영역확장 가능성을 확인하는데 그 목적이 있다.글자의 비언어적 표현유형은 크게 ‘형태로서의 표현’과 ‘기능으로서의 표현’이 있으며, 형태로서의 표현방법의 예로는 과거의 전각이나 문자도에서부터 이모티콘, 딩벳폰트, 외계어 등과 같은 디지털미디어와 함께 만들어진 신조어의 형태, 그리고 히놉피디어, 구체시에 나타난 새로운 글자형태를 들 수 있다. 의미적 표현을 위해 활용된 비언어적 표현에는 문단의 구분기능을 위한 꽃글자, 두문자와 같은 형태, 특별한 의미나 기능을 위한 대체 기호와 타이포그래픽 엘리먼트, 그리고 기욤 아폴리네르 등의 의미를 다원적으로 구성한 시에서 찾을 수 있다. 연구자는 이러한 글자의 비언어적 표현이 공통 언어, 유희적이고, 자유로운 자신의 표현, 글자에 대한 새로운 시각반영, 시대정신의 표현, 아이코노텍스트로서의 역할을 할 수 있다고 정리하였다. 이제는 글자의 변형을 왜곡이라 보는 것이 아니라 새로운 형태의 발견이며, 언어전달의 기능을 벗어난 조형적 형태로서 가치가 있음을 알고, 이를 상징적인 독특한 이미지 기호로 활용하여 또 다른 문화적 콘텐츠로 발전시킬 가치가 있다.


This study is for understanding the value and the meaning as a new visual language of non-linguistic expression of type through the typography that was expressed not for communicating the information clearly but for making a new experiment with type, and confirming the expansion of the typography area.There are expression ways as form and those as function in non-linguistic expression of type. The expression way as form include seal engraving and picture writing such as hyukpil, emoticon, dingbat font, the external language as a cyber language, hypnopaedia and new form of concrete poetry. And there are ㅑlluminated letters for dividing the paragraph, non-linguistic expression of type for expressing the function, interchange sign using instead of type, typographic elements and poetry such as Guillaume Apollinaire's.We can find the meaning of non-linguistic expression of type: a role as a common language, humorous expression, liberal self expression, reflection of new sight of type, expression of the spirit of the times, and a role of iconotext.Now we need to perceive the variation of type not as a fault but as a discovery of new form and language beyond the linguistic function. It can be a symbolic particular image and a tool and should be developed the other cultural contents.