초록 close

과학기술과 정보문화의 발달은 사회, 문화적 환경이 급변하는데 막대한 영향을 미치고 있다. 사람(사용자, 이용자)들은 고도의 경제성장과 기술의 발전으로 인해 단순한 ‘일’로부터 해방되고 있으며 업무나 생활환경에서 새로운 차원의 생활 패턴을 요구하게 되었다. 그러므로 환경의 배경에서는 도시의 생활환경에 다양한 소재를 통하여 사람들에게 지속적인 또는 비일상적 경험을 제공하고 상상력을 자극할 수 있는 도심복합 테마환경 제공이 요구되게 되었다. 이러한 움직임에 동행하고 있는 것 중 하나가 옥외광고물(outdoor advertising)이다. 옥외광고물은 그 주된 정보 전달의 목적을 달성하는 것 뿐 아니라 상징조형의 형태로 또한 정보커뮤니케이션 컨테이너로서 그 이미지를 전달하는 확장된 기능을 일상적 환경과 의미가 부여된(목적성이 있는) 환경에서 그 역할을 수행한다. 그러므로 본 연구는 첫째, 테마환경의 정의와 배경 그리고 당위성과 옥외광고물과의 상관관계를 이론적 고찰을 통해 분석하고 둘째, 이론적으로 체계화된 디자인 요소들을 테마환경 조성을 위한 옥외광고물의 조건들을 구조화에 대한 해석 연구를 진행한다. 본 연구는 이를 통해 옥외광고물의 환경차원의 의미와 조형적 요소들이 테마환경과 어떠한 역할 관계를 수행하는지에 대한 상관성에 관한 연구를 진행한다.


The advancement of science and information is contributed to changing our social and culture environment. The high-speed development of economy and technology frees us from their simple “Work”. Also, our tasks and life environment require a new life pattern. Therefore, there are some projects in actively progress to provide complex themed environments within a city that will provide people with continuous fresh experiences and stimulate imagination by using a variety of elements from city life environment. One of the choices to accomplish this project is Outdoor Advertising. As the outdoor advertising in a themed environment takes advantage of delivering the image of sculptures as well as achieving a main goal of delivering information container. The purpose of this study is to analyze correlations between a themed environment and outdoor environment and to arrange a background for drawing conditions for outdoor advertising purpose in order to create a themed environments through the abstracted design elements. Therefore, through those processes, this study is to focus on how figurative meanings and elements of outdoor advertising have an impact on the creation of a themed environment and how they play a role in it.