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본 연구는 유아의 상호작용적 또래놀이에 대한 다면적 접근의 일환으로 상호작용적 또래놀이에 영향을 미칠 수 있는 기질, 자기조절력, 및 문제행동성간의 효과를 구조방정식모형을 통하여 분석하였다. D시 공립유치원 179명의 유아를 연구대상으로 선정하였으며, 수집된 자료는 SPSS 통계프로그램과 AMOS 4.0을 적용하여 분석하였다. 연구결과 첫째, 유아의 상호작용적 또래놀이와 기질, 자기조절력 및 문재행동성간에 상호 의의 있는 상관관계가 있었다. 둘째, 유아의 상호작용적 또래놀이에서 놀이상호작용은 자기조절력이, 놀이방해는 자기조절력과 문제행동성이, 놀이단절에는 기질, 자기조절력, 문제행동성이 중요한 예측요인임을 알 수 있었다. 특히 놀이상호작용에는 문제행동성이 음의 영향을, 놀이방해에는 자기조절력이 음의 영향을 놀이단절에는 기질과 자기조절력이 음의 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다.


The purpose of this study is to examine the causal relationships among interactive peer play, temperament, self-regulation and behavioral problems of young children. Subjects in this study were 179 five-year-old young children in D city. Collected data were analyzed with SPSS and AMOS statistical software. The results of this study are as follows; First, there were significant positive relationships among interactive peer play (play interaction, play disruption & play disconnection), temperament, self-regulation and behavioral problems. Second, the play interaction of the subjects was directly influenced by self-regulation activity. However, play disruption was directly influenced by self-regulation activity and behavioral problems. The play disconnection of the subjects was directly influenced by activity and reactivity of temperament, self-regulation and behavioral problems. In conclusion, the results of this study confirm that the temperament, self- regulation abilities and practices and behavioral problems of individual children are important factors in predicting the characteristics of their group play. Self-regulation and behavioral problems are more powerful factors than temperament in predicting the quality of young children's interactive peer play.