초록 close

호텔 종사자는 가정이나 직장에서 그들과 관련된 복합적인 다양한 환경-가족기능, 일-가족 /가족-일 갈등-에 처해 있다. 현대와 같은 경쟁이 치열한 환경에서 서비스 기업은 충성스럽고 이윤을 줄 수 있는 고객을 유지하고 보유하는 것이 중요하다. 이런 목적을 달성하기 위해서는 호텔 종사자의 만족과 유지가 서비스 조직에게 중요한 요소이다.따라서 본 연구에서는 대구와 경주 지역의 특급 호텔 종사자들을 대상으로 가족기능(가족응집성, 적응성), 일-가족 갈등 / 가족-일 갈등 등의 요인들이 서비스 회복에 미치는 영향을 알아보고자하였다. 연구결과는 다음과 같다. 먼저 가족응집성은 일-가족 갈등에 부적인 영향을 미쳤지만 가족-일 갈등에는 유의한 효과가 없었다. 둘째, 가족 적응성은 일-가족/가족-일 갈등 모두에 영향을 미쳤다. 셋째, 일-가족 갈등은 서비스 회복에 영향을 미쳤지만, 가족-일 갈등은 서비스 회복에 통계적으로 유의한 영향을 미치지 못하였다.


Hotel Employees are surrounded by multiple environment in the their workplace and household such as work-family conflict(WFC), family-work conflict(FWC) and Family functions(family cohesion/ family adaptability). In today's global and strict competitive environment, service firms aims to create and retain a pool of loyal and profitable customer. To accomplish this aim, the satisfaction and retention of hotel employees are of great importance to service firms.Therefore the aims of the present study were to examine the family functions(family cohesion/ family adaptability) work-family conflict(WFC), and family-work conflict(FWC) as a antecedents of service recovery. The samples are hotel employees of five-six star hotels in Daegu and Kyongju. The research findings are as follows. The first, family cohesions are negatively affects work-family conflict, but it's not significantly affected family-work conflict. The second, family adaptability affects work-family conflict and family-work conflict. The last, WFC affects service recovery, but FWC has not statistically significance to service recovery.