초록 close

본 연구는 국내의 컨벤션종사원의 조직몰입과 직무만족이 조직시민행동에 유의한 영향을 미친다는 결과를 도출함으로서 컨벤션기업에의 적용가능성을 제시하였다고 할 수 있다. 특히 본 연구에서는 직무특성, 조직몰입, 직무만족이 조직시민행동에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났는데, 직무의 특성 중 직무도전성을 명확히 하면 조직몰입과 직무만족, 조직시민행동에 영향을 미친다는 것이다. 이는 조직에 있어서 조직의 직무도전성을 통한 조직몰입과 직무만족, 조직시민행동을 하는 것으로 이해할 수 있다. 따라서 이는 인사조직 활동의 내부마케팅 요인으로서 탑 다운에 의한 상의하달 보다는 상호유기적인 협조를 하는 자율적인 조직이 보다 많은 시너지효과를 낼 수 있다는 것을 확인해주는 것이다.


This study concludes that the characteristics of the work of employees of domestic convention centers have meaningful effects on commitment to the organization, job satisfaction and organized actions by citizens, and suggests that these findings have applications in the management of convention businesses. This study found, in particular, that when the degree of challenge of the job, one of the characteristics of work, is clarified, it has a significant effect on commitment to the organization, job satisfaction and organized actions by citizens. It can be understood that an organization can encourage commitment to the organization, job satisfaction and organized actions by citizens by offering challenging work. This confirms that an autonomous organization that pursues organic cooperation as an internal marketing element of personnel organization can create greater synergy than top-down communication.