초록 close

본 연구는 유치원과 초등학교 연계교육과 관련된 연구의 동향 분석을 통해 유치원과 초등학교의 연계교육에 관한 정체성을 확립하는데 기초 정보를 제공하고자 하였다. 분석 대상은 1986년부터 2005년까지 발표된 학위논문과 학술지에 수록된 논문들이었으며 연구의 편수, 연구주제(연구내용분석), 자료수집 방법의 영역으로 나누어 분석하였다. 분석결과, 유․초 연계교육과 관련된 연구의 편수는 전반적으로 점차 증가하는 경향을 보였으며 특히, 2003년에 유․초 연계교육 관련 연구가 가장 많이 발표된 것으로 밝혀졌다. 연구내용 분석 결과, 교육과정 관련 유․초 연계교육 연구가 가장 많이 수행된 것으로 나타났으며 연구방법은 조사연구가 가장 많이 이루어진 것으로 밝혀졌다. 또한 연구대상은 문헌, 유치원과 초등학교 교사를 공동 연구대상으로 하는 연구가 많은 것으로 밝혀졌고 연구 자료수집은 질문지를 통한 방법을 가장 많이 활용한 것으로 나타났다.


This study analyzed the current research trends of connected education between kindergarten and elementary school. The main purpose of this study was to find trends and problems of research concerned with connected education between kindergarten and elementary school, and to establish and identify the effective methods of connected education between kindergarten and elementary school. The subjects were master theses and doctoral dissertations concerned with connected education between kindergarten and elementary school published between 1986 and 2005, and articles, published in academic journals between 1986 and 2005. The areas of analyzing criteria were research style, subject, number of the study, research methods, and content of the study. The results of this study offer meaningful information to develop connected education between kindergarten and elementary school.