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본 연구에서는 보육교사의 교사효능감과 직무만족도에 영향을 미치는 관련 배경 변인을 분석하고 보육교사의 효능감과 직무만족도가 어떠한 관계에 있는지 살펴보았다. D시 보육교사 247명을 대상으로 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 본 연구에 참여한 보육교사들의 전반적인 교사효능감은 높은 편으로 나타났다. 연령과 경력, 학력에 따른 교사효능감은 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 기관 유형에 따라서는 교사효능감에 유의한 차이가 있었다. 즉, 가정 보육시설 보육교사의 효능감이 다른 시설유형의 교사 보다 낮은 것으로 나타났다. 둘째, 보육교사의 직무만족도가 교사의 경력, 학력에 따라 다르게 나타났다. 그러나 교사의 만족도가 기관의 유형, 원장의 전공여부, 유아들의 연령, 학급 수에 따라서는 다르지 않은 것으로 나타났다. 셋째, 직무만족도와 교사효능감 및 일반교수효능감과 개인교수효능감 사이에 유의한 정적 상관이 있는 것으로 나타났다.


This study examined the child care teachers efficacy in relation to job satisfaction by demographic variables. The subjects were 247 child care teachers in D city. The instruments were “Science Teaching Efficiency Belief Instrument” and “Job Satisfaction Survey”. The collected data were analyzed by descriptive analysis, one-way ANOVA, and t-test by SPSS PC program. The results were as follows: First, child care teacher efficacy was above average. Results show that there is no difference in teacher efficacy by the teacher's career or age groups. But the results show that differences in teacher efficacy exist between the type of the centers. That is, home child care teacher efficacy was lower than the other type of child care centers. Second, child care teacher job satisfaction was high for teachers whose careers were 10 years or longer. Job satisfaction relative to co-workers was low in the 5-10 year career group. Finally, the results show that child care teacher efficacy was positively correlated with job satisfaction.