초록 close

본 연구는 문학적 접근에 기초한 유아 성 학대 예방교육 프로그램을 개발하여 현장에 적용한 후 그 효과를 알아보고자 한 것이다. 성 학대 예방교육의 목적은 유아들에게 성 학대 예방지식과 대응기술에 관한 내용을 가르치어 성 학대 유아의 수를 줄이는 데 있다. 본 연구에서 개발된 성 학대 예방교육 프로그램은 그림책 「슬픈 란돌린」을 활용한 10개의 교육활동으로 구성되어 있으며, 동화듣기, 이야기나누기, 그리기, 교구를 사용한 선택활동, 수학활동, 게임, 역할놀이 등으로 제시되었다. 만 4세와 5세 유아 51명을 대상으로 실험집단 25명, 비교집단 26명으로 나누어 본 연구에서 개발된 프로그램을 적용한 결과, 비교집단에 비해 실험집단 유아들이 성 학대 예방 개념이해도와 성 학대 대처능력이 향상되었음을 발견하였다. 그러므로 문학적 접근에 기초한 유아 성 학대 예방 프로그램이 유아의 성 학대 예방 개념이해와 성 학대 대처기술을 증진시키는데 효과적이었음을 알 수 있다.


The purpose of this study was to develop and apply a sexual abuse prevention program using a picture-book picture-book for preschoolers. In order to verify the effectiveness of this program, 51 preschoolers of four and five years-old were selected.25 were in the experimental group and 26 in the control group. For 6 weeks the experimental group participated in 10 different activities through instruction: role playing with puppets, drawing, making cards, games, and discussion. To assess the effectiveness of this program, Preschool Sexual Abuse Prevention Concepts Test (PSAPCT) and What if Situations Test Preschool (WISP-P) were used. ANCOVA analysis was performed on pre and post data. The experimental group scored significantly higher than the control group on prevention concepts and coping ability of sexual abuse. Therefore, the sexual abuse prevention program using a picture-book for preschoolers developed in this study had positive effects on preschoolers' prevention concepts and coping ability of sexual abuse.