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최근의 건축가들 중 프랭크 게리는 그의 독특한 디자인 언어로 인하여 많은 주목을 받고 있다. 그의 이러한 독특한 조형언어는 다학제적인 접근에 의해서 형성되었다고 알려져 있으며, 특히 동시대의 순수미술가들과의 교류는 게리의 조형언어를 형성하는 데에 있어서 매우 중요한 역할을 하였다. 그들, 즉 1960년대의 예술가들은 대량생산과 상업주의에 물든 동시대 미국문화를 가시화하려 하였는데, 클레이스 올덴버그는 그들 중 한 사람으로서 일상적 오브제를 통하여 당대 미국문화를 비판하였을 뿐만 아니라 초대형 프로젝트로를 통하여 전통적인 조각의 경계를 허물고 그의 영역을 건축으로까지 확장하였다. 본 연구는 그러한 올덴버그의 조각이 게리의 건축에 끼친 영향에 대한 연구이다. 게리와 올덴버그는 사고를 교류하고 협업을 통하여 많은 점을 공유하였다. 올덴버그의 영향이 게리에게 끼치는 단계는 다음의 4 단계를 거친 것으로 분석되었다. 첫번째는 올덴버그처럼 오브제를 건축에 도입하는 단계, 두번째는 올덴버그와의 협업을 통하여 조각작품을 건축에 도입하되 별개로 남아 있는 상태, 세번째로는 그 협업작품과 건물이 결합하는 단계, 그리고 마지막으로는 올덴버그로부터 독립되어 게리의 건물 자체가 도시 내에서 하나의 오브제로 승화하는 단계이다. 올덴버그로부터 영향을 받은 게리의 작품은 물성의 강조에서 형상의 강조로 전환하며 이러한 강조는 궁극적으로 게리의 건물에 기념비성을 부여하여 역설적인 방법으로 도시맥락을 존중하게 하였다. 이 영화 Young-Wha Lee서울여자대학교 디자인학부Design of Division Seoul Women's University


Among the contemporary architects, Frank O. Gehry is one of the most controversial figures because of the uniqueness of his design language. This unique design is known to come from the interdisciplinary approach of Gehry, and his relationship with the contemporary American artists is a crucial factor to form Gehry's language. Those artists in the 1960's tried to visualize contemporary American culture overwhelmed by mass-production, commercialism, and consumerism. Claes Oldenburg is known to be one of them: he introduced everyday product into the realm of art to criticize contemporary Amnerican culture, and he broke the boundary of traditional sculpture and reached the realm of architecture by doing many large scale projects. This study focuses on the influence from Oldenburg's sculpture to Gehry's Architecture. As Gehry and Oldenburg exchanged talks and sometimes worked together, they shared many things in common. Oldenburg's influence on Gehry's work was found in different stages: at the first stage, Gehry introduced a ready-made object into his work; at the second stage, Gehry introduced Oldenburg's sculpture into his work but they were not yet interrelated in terms of program; at the third stage Oldenburg's sulpture and Gehry's building were interrelated; at the last stage Gehry, free from Oldenburg, made his building itself an object in the cityscape to serve as a public art. Influenced by Oldenburg, Gehry's architectural language turned into what is more about figure than materiality, which he had pursued before. This emphasis on figure presents Gehry's building with monumentality that is paradoxically contextual in an urban fabric.